Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Advanced topics in American Literature I (Literatura amerykańska I - zagadnienia zaawansowane)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW103-A
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Advanced topics in American Literature I (Literatura amerykańska I - zagadnienia zaawansowane)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza w zakresie historii wczesnej i dzewiętnastowiecznej literatury amerykańskiej

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Niniejszy kurs nie jest przeglądem literatury amerykańskiej; opiera się na podstawowej wiedzy na ten temat. To bardziej zaawansowany kurs skupiający się na wybranych klasycznych tekstach głownych pisarzy amerykańskich osiemnastego i dziewiętnastego wieku i, co istotniejsze, na tematach obecnie ważnych dla krytyki współczesnej i współczesnych studiów amerykanistycznych. Poza tekstami klasycznymi, kurs przewiduje dyskusje na temat nowych

Pełny opis:

1. William Bradford, Of Plymouth Plantation

CRITICAL READING: Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988)

2. Anne Bradstreet, selection of poems

CRITICAL READING: Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984.

3. Hawthorne stories I: “Minister’s Black Veil,” “The Gentle Boy”

CRITICAL READING: Michael Colacurcio, The Province of Piety: Moral History in Hawthorne’s Early Tales (relevant excerpts)

4. Hawthorne stories II: “Roger Marvin’s Burial”

CRITICAL READING: Michael Colacurcio, The Province of Piety: Moral History in Hawthorne’s Early Tales (relevant excerpts)

5. Mark Twain “Celebrated Jumping Frog”; Bret Harte, “The Luck of Roaring Camp,” “The Outcasts of Poker Flat” (1869)

CRITICAL READING: Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi

6. Walt Whitman, “Song of Myself”

CRITICAL READING: Betsy Erkkila, an excerpt from Walt Whitman: The Political Poet

7. Walt Whitman, “Song of Myself”

CRITICAL READING: Lawrance Buell “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”; Erkkila, “Whitman and American Empire”; Ed Folsom, “Whitman and American Indians,” Walt Whitman’s Native Representations; Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’”

8. Walt Whitman, “Calamus” sequence

CRITICAL READING: Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 (excerpt)

9. Frederick Douglass, My Bondage and My Freedom

CRITICAL READING: Ed Folsom, “Portrait of the Artist as a Young Slave: Douglass’s Frontispiece Engravings”

10. Emily Dickinson and nature, selected poems: 1) “This is my letter to the World,” 2) “What mystery pervades a well!” 3) “These are the days when Birds come back,” 4) “Of Bronze—and Blaze,” 5) “Further in Summer than the Birds,” 6) “I’ll tell you how the sun rose—”

CRITICAL READING: Cristanne Milller, ed. Emily Dickinson’s Poems, As She Preserved Them (Harvard University Press, 2016); Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010)

11. Emily Dickinson and death, selected poems: 1) “I heard a Fly buzz—when I died—“; 2) “A Clock stopped—”; 3) “I died for Beauty—but was scarce”; 4) “I felt a funeral in my brain” 4) “It was not Death, for I stood up”

CRITICAL READING: Cristanne Millers’s edition; Helen Vendler’s commentary

12. H. W. Longfellow, “The Midnight Ride of Paul Revere”, “The Fire of Drift-Wood,” “Snow-Flakes.”

CRITICAL READING: Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry

13. Herman Melville, Benito Cereno

CRITICAL READING: Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; C. L. R. James [The Yankee Captain]

Literatura:

1. Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988)

2. Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984.

3. Michael Colacurcio, The Province of Piety: Moral History in Hawthorne’s Early Tales (relevant excerpts)

4. Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi

5. Betsy Erkkila, Walt Whitman: The Political Poet

6. Lawrance Buell “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”

7. Erkkila, “Whitman and American Empire”

8. Ed Folsom, “Whitman and American Indians,” Walt Whitman’s Native Representations;

9. Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’”

10. Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991

11. Ed Folsom, “Portrait of the Artist as a Young Slave: Douglass’s Frontispiece Engravings”

12. Cristanne Milller, ed. Emily Dickinson’s Poems, As She Preserved Them (Harvard University Press, 2016);

13. Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010)

14. Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry

15. Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography;

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu, student:

WIEDZA

− Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych klasycznych autorów literatury amerykańskiej

− Ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnych podejść krytycznych do wczesnej literatury amerykańskiej

UMIEJĘTNOŚCI

− potrafi przeprowadzić analizę tekstu stosując oryginalne podejścia, uwzględniając nowe osiągnięcia dyscyplin filologicznych

− posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wyczerpujących wystąpień ustnych na tematy poruszane w trakcie kursu,

− potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

KOMPETENCJE

− Dzięki pracom grupowym na zajęciach, student potrafi kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy

− rozumie znaczenie ciągłego kształcenia się i rozwoju w zakresie literatury amerykańskiej

− śledzi zmieniające się poejścia krytyczne do wczesnej literatury amerykańskiej

Metody i kryteria oceniania:

Ostateczna ocena za kurs będzie uwzględniała następujące kryteria:

1. Obecność – zaleca się by być obecnym na wszystkich zajęciach; dopuszczalne są tylko dwie nieobecności nieusprawiedliwione

2. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 30% ostatecznej oceny.

3. 2 testy, jeden w połowie semestru, drugi końcowy - w sumie 40% ostatecznej oceny

4. Końcowy esej 30%

5. Ocenianie

61-77 – 3

78-89 – 4

90-100 – 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)