Advanced topics in American Literature I (Literatura amerykańska I - zagadnienia zaawansowane)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW103-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Advanced topics in American Literature I (Literatura amerykańska I - zagadnienia zaawansowane) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza w zakresie historii wczesnej i dzewiętnastowiecznej literatury amerykańskiej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Niniejszy kurs nie jest przeglądem literatury amerykańskiej; opiera się na podstawowej wiedzy na ten temat. To bardziej zaawansowany kurs skupiający się na wybranych klasycznych tekstach głownych pisarzy amerykańskich osiemnastego i dziewiętnastego wieku i, co istotniejsze, na tematach obecnie ważnych dla krytyki współczesnej i współczesnych studiów amerykanistycznych. Poza tekstami klasycznymi, kurs przewiduje dyskusje na temat nowych |
Pełny opis: |
1. William Bradford, Of Plymouth Plantation CRITICAL READING: Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988) 2. Anne Bradstreet, selection of poems CRITICAL READING: Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984. 3. Hawthorne stories I: “Minister’s Black Veil,” “The Gentle Boy” CRITICAL READING: Michael Colacurcio, The Province of Piety: Moral History in Hawthorne’s Early Tales (relevant excerpts) 4. Hawthorne stories II: “Roger Marvin’s Burial” CRITICAL READING: Michael Colacurcio, The Province of Piety: Moral History in Hawthorne’s Early Tales (relevant excerpts) 5. Mark Twain “Celebrated Jumping Frog”; Bret Harte, “The Luck of Roaring Camp,” “The Outcasts of Poker Flat” (1869) CRITICAL READING: Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi 6. Walt Whitman, “Song of Myself” CRITICAL READING: Betsy Erkkila, an excerpt from Walt Whitman: The Political Poet 7. Walt Whitman, “Song of Myself” CRITICAL READING: Lawrance Buell “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”; Erkkila, “Whitman and American Empire”; Ed Folsom, “Whitman and American Indians,” Walt Whitman’s Native Representations; Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’” 8. Walt Whitman, “Calamus” sequence CRITICAL READING: Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 (excerpt) 9. Frederick Douglass, My Bondage and My Freedom CRITICAL READING: Ed Folsom, “Portrait of the Artist as a Young Slave: Douglass’s Frontispiece Engravings” 10. Emily Dickinson and nature, selected poems: 1) “This is my letter to the World,” 2) “What mystery pervades a well!” 3) “These are the days when Birds come back,” 4) “Of Bronze—and Blaze,” 5) “Further in Summer than the Birds,” 6) “I’ll tell you how the sun rose—” CRITICAL READING: Cristanne Milller, ed. Emily Dickinson’s Poems, As She Preserved Them (Harvard University Press, 2016); Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010) 11. Emily Dickinson and death, selected poems: 1) “I heard a Fly buzz—when I died—“; 2) “A Clock stopped—”; 3) “I died for Beauty—but was scarce”; 4) “I felt a funeral in my brain” 4) “It was not Death, for I stood up” CRITICAL READING: Cristanne Millers’s edition; Helen Vendler’s commentary 12. H. W. Longfellow, “The Midnight Ride of Paul Revere”, “The Fire of Drift-Wood,” “Snow-Flakes.” CRITICAL READING: Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry 13. Herman Melville, Benito Cereno CRITICAL READING: Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; C. L. R. James [The Yankee Captain] |
Literatura: |
1. Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988) 2. Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984. 3. Michael Colacurcio, The Province of Piety: Moral History in Hawthorne’s Early Tales (relevant excerpts) 4. Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi 5. Betsy Erkkila, Walt Whitman: The Political Poet 6. Lawrance Buell “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon” 7. Erkkila, “Whitman and American Empire” 8. Ed Folsom, “Whitman and American Indians,” Walt Whitman’s Native Representations; 9. Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’” 10. Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 11. Ed Folsom, “Portrait of the Artist as a Young Slave: Douglass’s Frontispiece Engravings” 12. Cristanne Milller, ed. Emily Dickinson’s Poems, As She Preserved Them (Harvard University Press, 2016); 13. Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010) 14. Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry 15. Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu, student: WIEDZA − Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych klasycznych autorów literatury amerykańskiej − Ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnych podejść krytycznych do wczesnej literatury amerykańskiej UMIEJĘTNOŚCI − potrafi przeprowadzić analizę tekstu stosując oryginalne podejścia, uwzględniając nowe osiągnięcia dyscyplin filologicznych − posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wyczerpujących wystąpień ustnych na tematy poruszane w trakcie kursu, − potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy KOMPETENCJE − Dzięki pracom grupowym na zajęciach, student potrafi kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy − rozumie znaczenie ciągłego kształcenia się i rozwoju w zakresie literatury amerykańskiej − śledzi zmieniające się poejścia krytyczne do wczesnej literatury amerykańskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena za kurs będzie uwzględniała następujące kryteria: 1. Obecność – zaleca się by być obecnym na wszystkich zajęciach; dopuszczalne są tylko dwie nieobecności nieusprawiedliwione 2. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 30% ostatecznej oceny. 3. 2 testy, jeden w połowie semestru, drugi końcowy - w sumie 40% ostatecznej oceny 4. Końcowy esej 30% 5. Ocenianie 61-77 – 3 78-89 – 4 90-100 – 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.