American Literature II (Literatura amerykańska II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW104 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | American Literature II (Literatura amerykańska II) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład omawia główne trendy literatury amerykańskiej po Wojnie Secesyjnej; skupia się zarówno na zagadnieniach estetycznych jak i źródłach ideologicznych tej literatury i uwarunkowaniach kulturowych. Zaczyna od Marka Twaina, problemów realizmu w literaturze, naturalizmu i literatury regionalnej. Później omawia twórczość Henry'ego Jamesa . Po omówieniu literatury społecznie zaangażowanej z lat trzydziestych, przejdziemy do omówienia najważniejszych pisarzy modernizmu, zarówno w prozie jak i poezji. Harlem Renaissance poświęcimy oddzielny wykład. Kolejny wykład omówi główne trendy poezji powojennej; jeszcze kolejny będzie poświęcony teatrowi powojennemu. Postmodernizm będzie omówiony zarówno jako trend w literaturze jak i koncepcja teoretyczna. Ostatnie wykłady będą poświęcone współczesnemu pisarstwu: literaturze różnych grup etnicznych, wiodących pisarek który twórzczośc przypada na lata siedemdziesiąte i późniejsze, literatura która powstała w reakcji na zamachy z 9/11. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne 2. Mark Twain 3. Społeczne i ideologiczne nurty przełomu wieków 4. Realizm, naturalizm, literatura regionalna 5. Wstęp do modernizmu 6. Modernizm, c.d. 7. Modernizm, c.d. 8. Modernizm, c.d. 9. Harlem Renaissance 10. Literatura i wrażliwość społeczna: Lata trzydzieste i czterdzieste 11. Teatr amerykański w dwudziestym wieku 12. Lata pięćdziesiąte i szcześćdziesiąte--Konformizm i bunt 13. Główne nurty w poezji amerykańskiej po roku 1945 14. Postmodernizm i wielokulturowość 15. Współczesna literatura amerykańska (Pełny opis zawartości wykładów można znaleźć w wersji angielskiej) |
Literatura: |
Mark Twain, Adventures of Huckleberry Finn Booker T. Washington, “The Atlanta Exposition Address” W.E.B. DuBois The Souls of Black Folk Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” Kate Chopin, “Desiree’s Baby” Thorstein Veblen, The Theory of the Leisure Class Frederic Jackson Turner: “The Significance of the Frontier in American History” William Graham Sumner, excerpt from “The Forgotten Man” Bret Harte, “The Outcasts of Poker Flat”; Kate Chopin, “The Storm” Henry James: “Daisy Miller: A Study” Stephen Crane, “The Open Boat” Edith Wharton, “The Other Two” Hart Crane, “The Open Boat” Mary E. Wilkins Freeman, “A New England Nun” F. S. Fitzgerald, The Great Gatsby Gertrude Stein, from The Making of Americans Ernest Hemingway, “The Indian Camp,” “Hills Like White Elephants,” Katherine Anne Porter, “Flowering Judas” T.S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent” Robert Frost, “Home Burial” “The Road Not Taken”; Ezra Pound, “Portrait d’une Femme,” “A River Merchant’s Wife: A Letter,” “In a Station of the Metro”; Wallace Stevens, “Disillusionment of Ten O’Clock,” “The Snow Man”; William Carlos Williams, “Spring and All,” “The Red Wheelbarrow,” “Young Sycamore”; H.D., “Helen” William Faulkner: “A Rose for Emily”, “That Evening Sun” Langston Hughes, “The Negro Artist and the Racial Mountain”; “The Negro Speaks of Rivers,” “I, Too”; Claude McKay, “The Lynching,” “America”, “If We Must Die”; Zora Neale Hurston, “How It Feels to Be Colored Me”’ John Dos Passos: from U.S.A (selection) John Steinbeck, “The Leader of the People” (Norton) Richard Wright, “The Ethics of Living Jim Crow” James Baldwin, “Stranger in the Village”; Marge Piercy, “Through the Cracks” John Updike, e.g. “Separating” or “The Happiest I have been” (Norton); Flannery O’Connor, e.g. “The Life You Save May Be Your Own”; Saul Bellow, Looking for Mr. Green”; Grace Paley, “A Conversation with My Father”. Allen Ginsberg, Howl (I); Robert Lowell, “Man and Wife”; Sylvia Plath, “Daddy,” “Lady Lazarus”; Elizabeth Bishop, “Questions of Travel”; Frank O’Hara, “The Day Lady Died,” “Why I’m not a Painter”; Gwendolyn Brooks, “We Real Cool” Toni Morrison, “Recitatif” Sandra Cisneros, “Mericans” Sherman Alexie, “Every Little Hurricane” Robert Coover, “The Babysitter” Jonathan Franzen, “Good Neighbors” Bharati Mukherjee, “AWife’s Story” |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, studenci: WIEDZA • będą mięli podstawową wiedzę na temat gatunków literackich typowych dla lit. am. i głównych jej przedstawicieli, • będą znali podstawową terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej, UMIEJĘTNOŚCI • będą umieli zidentyfikować podstawowe trendy w ewolucji literatury amerykańskiej, • będą mieli podstawową wiedzę na temat mitologii społeczeństwa amerykańskiego leżącej u podstaw twórczości literackiej, • będą rozumieć jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w Stanach Zjednoczonych i jak literatura amerykańska odzwierciedlała te zmiany, • będą zaznajomieni z różnorodnością regionalną literatury amerykańskiej, KOMPETENCJE • bedą rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji zarówno prozy jak i poezji, • będą umieli zastosować podstawowe metody, paradygmaty badawcze, i terminy typowe dla amerykańskiego krytycyzmu literackiego • będą umieli postawić nowy pytanie badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
• Egzamin koncowy: identyfikacja cytatów; pytania do wyboru, pytania otwarte (max 50 points) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.