Advanced topics in American Literature II (Literatura amerykańska II - zagadnienia zaawansowane)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW104-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Advanced topics in American Literature II (Literatura amerykańska II - zagadnienia zaawansowane) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs omawia kluczowe kategorie współczesnej teorii kultury i literatury takie jak: intencja autorska, narracja i narracyjność, wartość artystyczna i kanon literacki, ideologia i podmiotowość, postmodernizm, gender, seksualność, rasa. Każde z tych pojęć obecne jest nie tylko w badaniach literackich ale także w szeroko pojętym kulturoznawstwie. W debatach i sporach naukowych ostatniego stulecia różne szkoły myślenia definiowały je rozmaicie, a naszym celem jest zrozumieć istotę tych sporów. Wśród lektur znajdują się zarówno klasyczne teksty teoretyczne, jak i dzieła literatury amerykańskiej, które dotykają danej kwestii. Pod koniec semestru dyskutujemy o tekstach zaproponowanych przez uczestników kursu. |
Pełny opis: |
Czym jest sens? Czy celem interpretacji jest rozszyfrowanie intencji autora? Które teksty kultury mają wartość – kto i w jaki sposób o tym decyduje? Dlaczego ludzie opowiadają historie i czy istnieje głęboka struktura wszystkich narracji? Czy kultura amerykańska faworyzuje mężczyzn i męskość oraz białą „rasę”? Czym jest (był?) postmodernizm i jakie to ma znaczenie? Na żadne z tych pytań nie istnieje jedna właściwa odpowiedź – każde z nich dało początek niezliczonym rozprawom i polemikom. Spory te mają znaczenie historyczne, lecz wiele pytań do dziś pozostaje aktualnych. Namysł nad nimi wymaga od nas porzucenia ‘zdroworozsądkowego’ podejścia, które czyni kluczowe kategorie przezroczystymi. Zajęcia (częściowo prowadzone w formie wykładu, głównie jednak w formie dyskusji) stanowią zaproszenie do poważnego myślenia nad podstawowymi kategoriami kulturoznawstwa. |
Literatura: |
1. Teksty teoretyczne wybrane z następujących antologii i podręczników: • Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2011. • Hunter, Gordon. American Literature. American Culture. Oxford: Oxford UP, 2011 • Malpas, Simon and Paul Wake, eds. The Routledge Companion to Critical and Cultural Theory. Second Edition. London: Routledge, 2013. • Rice, Phillip & Patricia Waugh, eds. Modern Literary Theory. A Reader. 4th edition. London: Hodder Arnold, 2004. • Rivkin, Julie & Michael Ryan, eds. Literary Theory. An Anthology. Second Edition. Malden: Blackwell, 2004. 2. Teksty literackie autorów amerykańskich takich jak: • Henry James, David Foster Wallace, Ursula LeGuin; Jonathan Franzen, ZZ Packer, Ta-Nehisi Coates (opowadania i eseje) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - posiada zaawansowaną wiedzę o różnych szkołach teorii literatury, ich kluczowych założeniach i ramach pojęciowych; - rozumie istotę najważniejszych sporów w XX-wiecznym amerykańskim kulturoznawstwie i literaturoznawstwie, dotyczących intencji, wartości estetycznej a także zbiorowej i jednostkowej tożsamości; - potrafi precyzyjnie posługiwać się terminologią używaną w kulturoznawstwie i literaturoznawstwie amerykanistycznym; UMIEJĘTNOSCI: - potrafi śledzić ze zrozumieniem skomplikowany wywód teoretyczny; - potrafi precyzyjnie pisać i mówić na wybrane tematy kulturoznawcze posługując się fachową terminologią - potrafi trafnie dobrać paradygmat teoretyczny i metody badawcze do zagadnienia kulturoznawczego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - potrafi współpracować w ramach grupy; - jest otwarty na rozmaite wizje kultury; - potrafi formułować myśli i opinie w kwestiach kluczowych dla współczesności. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i udział w zajęciach – 20 % Studenci przygotowują się do zajęć i biorą głos w dyskusji. Znajomość zadanych tekstów będzie sprawdzana za pomocą kilku krótkich testów. Opuszczenie więcej niż dwóch zajęć oznacza niezaliczenie kursu. 2. Praca pisemna i jej prezentacja podczas zajęć – 30% Pracę pisemna dotycząca jednego z tematów zajęć (długości 3-5 stron) należy przynieść w dniu, w którym dany temat jest omawiany. Ostateczną wersję (poprawioną po konsultacji z prowadzącą) należy złożyć pod koniec semestru. 3. Prezentacja grupowa - 20% Podczas ostatnich dwóch spotkań zajęciowych 4-5 osobowe zespoły wygłaszają 20-minutowe prezentacje dotyczące wybranych przez siebie tekstów teoretycznoliterackich. Wybór należy odpowiednio wcześniej skonsultować z prowadzącą, a następnie udostępnić teksty całej grupie. Ocena dla całej grupy – za jakość wyboru, pomysły interpretacyjne, klarowność prezentacji, umiejętność zaangażowania grupy w dyskusję. Mile widziane użycie programu POWERPOINT i rozdane grupie wydruki z kluczowymi tezami 4. Egzamin końcowy - 30% Egzamin w formie pisemnej w sesji (czas: 1h). Typy pytań: definicje pojęć, test wielokrotnego wyboru, rozpoznawanie cytwatów, krótka rozprawka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.