Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

US Political System (System polityczny w USA)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW106
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: US Political System (System polityczny w USA)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

(tylko po angielsku) The principal goal of the course is to show the "unfinished" nature of American polity. It is a system that continues to grow, trhanks to its open nature and institutional flexibility. We shall also see how the institutions of American democracy are the extension of values and ideas which the Founding Fathers talked about more than 200 years ago.

Skrócony opis:

Kurs jest szerokim wprowadzeniem do zagadnień amerykańskiej polityki. Przedmiotem analiz są zarówno instytucje jak i zachowania polityczne opierające się na konstytucji USA.

Pełny opis:

Przedmiotem analiz na zajęciach jest amerykański porządek konstytucyjny: tak instytucje jak i wynikające z nich zachowania obywateli. Naszym celem jest pokazanie dynamiki wzajemnych relacji między wszelkiego rodzaju aktorami na scenie politycznej. Poznamy ich motywacje i ograniczenia. Przyjrzymy się ich interakcjom a także poszukamy źródeł najważniejszych konfliktów kształtujących amerykańską politykę dziś, a także na przestrzeni rozwoju amerykańskiej demokracji po 1787 roku. Poznamy system, wartości, który jest odzwierciedlony w politycznych zachowaniach i percepcjach Amerykanów. Tam gdzie to zasadne porównywać będziemy amerykańskie i polskie doświadczenia z demokracją co pozwoli nam lepiej zrozumieć jej charakter.

Zakres tematów zajęć:

Do każdego tematu przypisany jest odpowiedni rozdział z podręcznika:

- Wstęp do polityki w USA

- Konstytucja USA

- Federalizm

- Kongres

- Prezydentura

- Władza sądownicza w USA – Sąd Najwyższy

- Prawa obywatelskie

- Partie polityczne

- Grupy nacisku

- System wyborczy w USA

- Media i polityka

Literatura:

Sabato i O’Connor, American Government, podręcznik podstawowy. Codzienna i cotygodniowa prasa

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA:

- studenci są świadomi złożoności systemu demokratycznego;

- rozumieją rolę wartości w polityce;

- znają podstawową terminologię konieczną do opisu zjawisk politycznych w demokracji;

- rozumieją rolę instytucji i prawa w nadawaniu charakteru systemowi politycznemu;

- definiują swoje stanowisko w odniesieniu do bieżących wydarzeń w USA;

- rozpoznają wielowymiarowość amerykańskiej polityki na wszystkich szczeblach systemu w stopniu podstawowym;

2. UMIEJĘTNOŚCI:

- studenci umieją zauważyć różnorodność instytucji i zachowań w demokracji i wytłumaczyć przyczyny konfliktów w sferze publicznej;

- potrafią krytycznie odnieść się do różnych interpretacji tych zjawisk obecnych w literaturze;

- potrafią zastosować teorie do analizy podstawowych zjawisk politycznych;

- odczytują raporty i wyciągają wnioski z prezentowanych w nich danych;

- umieją formułować pytania badawcze dotyczące interakcji politycznych;

- formułują opinie odnośnie relacji między wartościami a instytucjami i zjawiskami politycznymi. Posiadają wstępne umiejętności porównywania systemów politycznych;

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- studenci zdobywają świadomość różnorodności ról społecznych w społeczeństwie demokratycznym;

- rozwiązują praktycznie dylematy związane z konfliktem interesów w społeczeństwie demokratycznym;

- nabywają przygotowania do bycia aktywnym uczestnikiem polityki i uczą się języka służącego do udziału w dyskusjach publicznych;

- nazywają zjawiska społeczne i polityczne;

- doceniają rolę kształcenia się aby nabywać wiedzę o innych systemach aksjologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań prawda/fałsz, udział w dyskusjach w oparciu o materiały gromadzone we własnym zakresie.

Praktyki zawodowe:

no internships

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)