Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Thought (Historia myśli amerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW107
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Thought (Historia myśli amerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu ogólne wprowadzenie studentów do historii myśli amerykańskiej, skupiając się na najważniejszych amerykańskich filozofach od epoki kolonialnej do XX-go wieku.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu ogólne wprowadzenie studentów do historii myśli amerykańskiej, skupiając się na najważniejszych amerykańskich filozofach od epoki kolonialnej do XX-go wieku.

Celem kursu jest przedstawienie studentom ogólnego przeglądu myśli amerykańskiej od purytanizmu po postmodernizm. Zajęcia skupią się głównie na amerykańskiej filozofii, jednak przedstawionej w przystępny i nie-techniczny sposób, ze szczególną uwagą zwróconą na jej aspekt społeczno-polityczny. Postaramy się wykazać że, pomimo przemożnych wpływów europejskich, amerykańska myśl jest unikatowa i nie może w żadnym razie być zredukowana do filozofów dominujących sferę myśli na Starym Kontynencie. Seria wykładów rozpocznie się od purytańskiej teologii przymierza, która stała się podłożem amerykańskiej myśli politycznej, następnie skupi się na amerykańskim Oświeceniu i Ojcach Założycielach, "Młodej Ameryce" R. W. Emersona i H. D. Thoreau, prawdziwie amerykańskim wynalazku filozoficznym jakim jest pragmatyzm, analizie teoretycznego wpływu imigrantów aby zakończyć omówieniem zagadnienia postmodernizmu.

1. Biblia

2. Amerykańscy purytanie

3. Wielkie Przebudzenie/ Amerykańscy purytanie II

4. Amerykańskie Oświecenie

5. Amerykańskie Oświecenie c.d.

6. Amerykańskie Oświecenie c.d.

7. Amerykańskie spojrzenie na demokrację

8. Amerykańskie spojrzenie na demokrację c.d.

9. Gilded Age i uprzemysłowienie amerykańskiej myśli

10. Gilded Age i uprzemysłowienie amerykańskiej myśli c.d.

11. Pragmatyzm

12. Pragmatyzm c.d.

13. Inwazja XX-wiecznej myśli niemieckiej

14. Niemiecka inwazja c.d.

Literatura:

"King James Bible"

Cotton Mather: "Magnalia Christi Americana", "The Christian Philosopher"

Jonathan Edwards: "The Nature of True Virtue”, “Freedom of the Will” and "Dissertation Concerning the End for Which God Created the World"

Gertrude Himmelfarb: "The Roads to Modernity"

Benjamin Franklin: "Autobiography", "Poor Richard’s Almanack"

Thomas Jefferson: "Autobiography", "Notes on the State of Virginia", "The Declaration of Independence"

Thomas Paine: "Common Sense", "The Age of Reason"

Tocqueville: "Democracy in America Vol II pt 1"

Emerson: “The American Scholar”, eseje

William Graham Sumner: "The Forgotten Man", "What Social Classes owe to Each Other"

Leonard: “Origins of the myths of Social Darwinism”

Thurston Veblen: "Theory of the Leisure Class"

Pierce: “Fixation of Belief”, "What Pragmatism Is?"

William James: "Pragmatism"

Hickman: “Introduction to Dewey”

John Dewey: “Ego as Cause”, "Experience and Nature"

Bloom: "Closing of the American Mind"

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

a) ma pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych prądów intelektualnych w historii myśli amerykańskiej,

b) rozpoznaje złożoność interakcji pomiędzy ideami społecznymi i filozoficznymi, a warunkami życia społecznego i przemianami politycznymi w USA,

c) zna podstawową terminologię z zakresu filozofii, socjologii i myśli politycznej w języku angielskim. 

2. UMIEJĘTNOŚCI

a) potrafi twórczo zinterpretować ważny tekst filozoficzny i przedstawić jego najważniejsze tezy,

b) potrafi krytycznie użyć wybranych teorii i pojęć wyjaśniających specyfikę i oryginalność amerykańskiego dziedzictwa intelektualnego,

c) umie opracować i prezentować wyniki własnego, niezależnego badania dotyczącego wybranego zagadnienia. 

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

a) rozumie i docenia złożoność amerykańskiej myśli filozoficznej i społecznej oraz jej związki z myślą europejską,

b) potrafi zająć własne stanowisko wobec wybranych ważnych debat filozoficznych i społecznych w USA,  

c) pomaga innym studentom w zrozumieniu i interpretowaniu złożonych zagadnień z amerykańskiej historii intelektualnej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawa oceny:

1. Obecność na zajęciach. Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej liczby nieobecności, mogą być wymagane dodatkowe lektury lub przygotowanie odrębnego eseju.

2. Aktywny udział w dyskusjach, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach.

3. Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach (obowiązkowa). Każda prezentacja może być przygotowana przez jednego lub dwóch uczestników, zależnie od liczebności grupy.

4. Pisemny egzamin końcowy.

Składowe części oceny końcowej (w przybliżeniu):

Frekwencja, udział w dyskusjach: 25%

Prezentacja: 30%

Egzamin końcowy: 45%

Aby zaliczyć zajęcia, student musi przygotować i przedstawić prezentację oraz uzyskać co najmniej dostateczną ocenę (3) na egzaminie końcowym.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)