American Thought (Historia myśli amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW107 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Thought (Historia myśli amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ogólne wprowadzenie studentów do historii myśli amerykańskiej, skupiając się na najważniejszych amerykańskich filozofach od epoki kolonialnej do XX-go wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu ogólne wprowadzenie studentów do historii myśli amerykańskiej, skupiając się na najważniejszych amerykańskich filozofach od epoki kolonialnej do XX-go wieku. Celem kursu jest przedstawienie studentom ogólnego przeglądu myśli amerykańskiej od purytanizmu po postmodernizm. Zajęcia skupią się głównie na amerykańskiej filozofii, jednak przedstawionej w przystępny i nie-techniczny sposób, ze szczególną uwagą zwróconą na jej aspekt społeczno-polityczny. Postaramy się wykazać że, pomimo przemożnych wpływów europejskich, amerykańska myśl jest unikatowa i nie może w żadnym razie być zredukowana do filozofów dominujących sferę myśli na Starym Kontynencie. Seria wykładów rozpocznie się od purytańskiej teologii przymierza, która stała się podłożem amerykańskiej myśli politycznej, następnie skupi się na amerykańskim Oświeceniu i Ojcach Założycielach, "Młodej Ameryce" R. W. Emersona i H. D. Thoreau, prawdziwie amerykańskim wynalazku filozoficznym jakim jest pragmatyzm, analizie teoretycznego wpływu imigrantów aby zakończyć omówieniem zagadnienia postmodernizmu. 1. Biblia 2. Amerykańscy purytanie 3. Wielkie Przebudzenie/ Amerykańscy purytanie II 4. Amerykańskie Oświecenie 5. Amerykańskie Oświecenie c.d. 6. Amerykańskie Oświecenie c.d. 7. Amerykańskie spojrzenie na demokrację 8. Amerykańskie spojrzenie na demokrację c.d. 9. Gilded Age i uprzemysłowienie amerykańskiej myśli 10. Gilded Age i uprzemysłowienie amerykańskiej myśli c.d. 11. Pragmatyzm 12. Pragmatyzm c.d. 13. Inwazja XX-wiecznej myśli niemieckiej 14. Niemiecka inwazja c.d. |
Literatura: |
"King James Bible" Cotton Mather: "Magnalia Christi Americana", "The Christian Philosopher" Jonathan Edwards: "The Nature of True Virtue”, “Freedom of the Will” and "Dissertation Concerning the End for Which God Created the World" Gertrude Himmelfarb: "The Roads to Modernity" Benjamin Franklin: "Autobiography", "Poor Richard’s Almanack" Thomas Jefferson: "Autobiography", "Notes on the State of Virginia", "The Declaration of Independence" Thomas Paine: "Common Sense", "The Age of Reason" Tocqueville: "Democracy in America Vol II pt 1" Emerson: “The American Scholar”, eseje William Graham Sumner: "The Forgotten Man", "What Social Classes owe to Each Other" Leonard: “Origins of the myths of Social Darwinism” Thurston Veblen: "Theory of the Leisure Class" Pierce: “Fixation of Belief”, "What Pragmatism Is?" William James: "Pragmatism" Hickman: “Introduction to Dewey” John Dewey: “Ego as Cause”, "Experience and Nature" Bloom: "Closing of the American Mind" |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA a) ma pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych prądów intelektualnych w historii myśli amerykańskiej, b) rozpoznaje złożoność interakcji pomiędzy ideami społecznymi i filozoficznymi, a warunkami życia społecznego i przemianami politycznymi w USA, c) zna podstawową terminologię z zakresu filozofii, socjologii i myśli politycznej w języku angielskim. 2. UMIEJĘTNOŚCI a) potrafi twórczo zinterpretować ważny tekst filozoficzny i przedstawić jego najważniejsze tezy, b) potrafi krytycznie użyć wybranych teorii i pojęć wyjaśniających specyfikę i oryginalność amerykańskiego dziedzictwa intelektualnego, c) umie opracować i prezentować wyniki własnego, niezależnego badania dotyczącego wybranego zagadnienia. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE a) rozumie i docenia złożoność amerykańskiej myśli filozoficznej i społecznej oraz jej związki z myślą europejską, b) potrafi zająć własne stanowisko wobec wybranych ważnych debat filozoficznych i społecznych w USA, c) pomaga innym studentom w zrozumieniu i interpretowaniu złożonych zagadnień z amerykańskiej historii intelektualnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa oceny: 1. Obecność na zajęciach. Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej liczby nieobecności, mogą być wymagane dodatkowe lektury lub przygotowanie odrębnego eseju. 2. Aktywny udział w dyskusjach, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach. 3. Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach (obowiązkowa). Każda prezentacja może być przygotowana przez jednego lub dwóch uczestników, zależnie od liczebności grupy. 4. Pisemny egzamin końcowy. Składowe części oceny końcowej (w przybliżeniu): Frekwencja, udział w dyskusjach: 25% Prezentacja: 30% Egzamin końcowy: 45% Aby zaliczyć zajęcia, student musi przygotować i przedstawić prezentację oraz uzyskać co najmniej dostateczną ocenę (3) na egzaminie końcowym. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.