American Society (Społeczeństwo amerykańskie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW109 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | American Society (Społeczeństwo amerykańskie) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia podstawowe wymiary życia społecznego w Stanach Zjednoczonych: amerykańskie wartości I ideologię; rolę niewolnictwa i imigracji; relacje rasowe i etniczne, stratyfikację społeczną, ruchliwość społeczną i ubóstwo; seksualność i rodzinę; miejskie i podmiejskie style życia; pracę i konsumpcję. Omawiane są historyczne źródła współczesnych procesów społecznych. |
Pełny opis: |
Wykład przedstawia podstawowe wymiary życia społecznego w Stanach Zjednoczonych, kluczowe dla zrozumienia jego specyfiki. Począwszy od obserwacji XIX-wiecznej Ameryki Alexisa de Tocqueville'a, spróbujemy zrozumieć w jaki sposób historyczne warunki ukształtowały współczesne społeczeństwo amerykańskie. Omawiane wymiary życia społecznego to: rola rasowo zdefiniowanego niewolnictwa i imigracji w kształtowaniu amerykańskich stosunków rasowych i etnicznych; klasy społeczne – od najzamożniejszego ‘jednego procentu’ społeczeństwa, poprzez mityczną w tradycji amerykańskiej klasę średnią do miejskiej podklasy – w epoce rosnących nierówności; stosunek do biednych i pomocy społecznej; seksualność; tradycyjne i nowe formy życia rodzinnego; ideały domu i stylu życia w miastach i na przedmieściach; pracę, konsumpcję i religię. Omówimy, co odróżnia społeczeństwo amerykańskie, z jego wartościami i normami, od innych wysoko rozwiniętych społeczeństw kapitalistycznych. Zakres tematów zajęć: 1. WSTĘP I OMÓWIENIE PROGRAMU J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, Ch. 3 Culture, pp. 65-80 2.'CHARACTER AMERYKAŃSKI’, WARTOŚCI I IDEOLOGIA. ŹRÓDŁA HISTORYCZNE J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, Ch. 3 Culture, pp. 65-80 Alexis de Tocqueville, Democracy in America, AA. Knopf, 1987, Author’s Introduction 3-16; Second Book, pp. 94-153 St. John De Crevecoeur, Letters from an American Farmer [in:] American Social and Political Thought. A Reader, pp. 18-21 Zalecane lektury: Alexis de Tocqueville, Democracy in America [in:] American Social and Political Thought. A Reader, pp. 33-38 3. AMERYKAŃSKIE POSTAWY WOBEC RASY I ETNICZNOŚCI. AFRO-AMERYKANIE A IMIGRANCI W HISTORII AMERYKAŃSKIEJ. RASA JAKO ‘DOMINUJĄCY STATUS’ W USA? J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 14 Race and Ethnicity, pp. 353-381 W. J. Wilson, Race based versus social class based policies (2014): https://www.youtube.com/watch?v=Sj3ab6127IY Overview of Race and Hispanic Origin: 2010, fragments: pages 1-8, geographic distribution of the minority population with figure 4, pages: 17, 19-20 http://www.census.gov/prod/cen2010/briefs/c2010br-02.pdf Zalecane lektury: E. Genovese, Roll, Jordan, Roll. The World the Slaves Made (1974), especially 1-25 plus 71-75, 87-95 M.S. Lipset, American Exceptionalism. A Double-Edged Sword, ch. 4 Two Americas, Two Value Systems: Blacks and Whites, pp. 113-150 J. Lee, Diversity Paradox, New York: Russel Sage Foundation. 2010, ch. 1, on-line 4. IMIGRACJA I GRUPY IMIGRANCKIE J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 14 Race and Ethnicity, pp. 353-381 R. Rumbaut& A. Portes, Immigrant America. A Portrait. Third edition revisited, expanded and updated. 2006, ch. 2 Zalecane lektury: D. Gabaccia, Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. 2002 Ph. Kasinitz et al., Inheriting the City. Children of Immigrants Come of Age. 2008 5. RASA I ETNICZNOŚĆ. RÓŻNORODNOŚĆ I NIERÓWNOŚĆ J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 14 Race and Ethnicity, pp. 353-381 Ph. Kasinitz et al., Inheriting the City. Children of Immigrants Come of Age. 2008, ch. Race, ethnicity and prejudice Zalecane lektury: E. Anderson, Code of the Street. Violence and Moral Life of the Inner City. 1999 S. Thernstrom, A. Thernstrom, America in Black and White. One Nation, Indivisible. 1999 6. KLASA SPOŁECZNA, STATUS, RUCHLIWOŚĆ SPOŁECZNA. CZY SPOŁECZEŃSTWO AMERYKAŃSKIE TO SPOŁECZEŃSTWO KLASY ŚREDNIEJ? J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 10 Social Stratification, pp. 246-269 D. Gilbert, American Social Structure in an Age of Growing Inequality. 2011, fragments Zalecane lektury: E. Genovese, Roll, Jordan, Roll. The World that Slaves Made. 1973 W. Sombart, Why is There no Socialism in the United States? 1976 G. Wood, The Radicalism of the American Revolution. 1993: ch. The Middle-Class Order 7. AMERYKAŃSKIE KLASY SPOŁECZNE I RUCHLIWOŚĆ SPOŁECZNA J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 11 Social Class in the United States, pp. 271-297 Like Father, not a son, The Economist, Oct 13, 2013: http://www.economist.com/news/special-report/21564417-measuring-social-mobility-father-not-son Zalecane lektury: I.V. Sawhill ‘Overview’ (pp. 1-13) in Julia B. Isaacs, Isabel V. Sawhil, and Ron Haskins, Getting Ahead or Losing Ground: Economic Mobility in America, Economic Mobility Project, Washington, D.C. February 2008, full report available at http://economicmobility.org./assets/pdfs/Economic_Mobility_in_America_Full.pdf A. Abramowitz, R. Teixeira, The Decline of the White Working Class and the Rise of a Mass Upper-Middle Class, Political Science Quarterly. New York: Fall 2009. Vol. 124, Iss. 3 D. Baltzel, The Protestant Establishment Revisited, 1990 A. Ehrenreich, Nickel and Dimed. On (Not) Getting by in America, Henry Holt and Co., 2001, pp. 193-221 The New York Times “Class Matters” series of articles published in 2005 http://www.nytimes.com/indexes/2005/05/29/national/class/ J. Wilson, The Political and Economic Forces Shaping Concentrated Poverty, Political Science Quarterly. New York: Winter 2008/2009. Vol. 123, Iss. 4 D. Brooks, Bobos in Paradise. The New Upper Class and How It Got There, 2000 8. TEST W POŁOWIE SEMESTRU 9. AMERYKAŃSKA SEKSUALNOŚĆ J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 9 Sexuality, pp. 221-238 http://www.nytimes.com/2011/11/15/health/teenagers-having-sex-are-now-a-minority.html?_r=1&ref=sex J. D’Emilio and E. B. Freedman, Intimate Matters. A History of Sexuality in America. Third edition, 2012, ch. 16 Politics and personal life at the beginning of the century http://time.com/money/4072951/college-gender-ratios-dating-hook-up-culture/ Zalecane lektury: J. D’Emilio and E. B. Freedman, Intimate Matters. A History of Sexuality in America. 2012 A. Giddens, The Transformation of Intimacy. Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. 1992 10. SEKSUALNOŚĆ – CIĄG DALSZY. TRADYCYJNE I NOWE FORMY ŻYCIA RODZINNEGO J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 18 Family, pp. 460-487 http://www.washingtonpost.com/opinions/the-marriage-gap-presents-a-real-cost/2011/12/16/gIQAz24DzO_story.html M. Coleman et al., Family Life in 20th century America. 2005, ch. 1, Courtship, cohabitation, marriage, divorce Zalecane lektury: M. Coleman et al., Family Life in 20th century America. 2005 J. Treas, Diversity in American Families, pp. 245-259 in: P. Moen, D. Dempster-McClain and H.A. Walker, A Nation Divided: Diversity, Inequality and Community in American Society, Cornell University Press, 1999 11. MIASTA J.J. Macionis, ch. 22 Population, Urbanization, and Environment, pp. 568-586 12. MIEJSKI I PODMIEJSKI STYL ŻYCIA Interview with Kenneth Jackson: http://www.pbs.org/fmc/interviews/jackson.htm Big Think Interview with Sharon Zukin: http://bigthink.com/videos/big-think-interview-with-sharon-zukin Additional readings: K. Jackson, Crabgrass Frontier. The Suburbanization of the United States, ch. 14 The Drive-In Culture of Contemporary America H. Gans, Levittowners. Ways of life and politics in a New Suburban Community, 1973 J. Jacobs, The Death and Life of Great American Cities, 1961 13. GOSPODARKA, PRACA I RELIGIA J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 16 The Economy and Work, pp. 406-431 and ch. 4 Society: Weber’s Great Thesis: Protestantism and Capitalism, pp. 103-105. J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. . 16 The Economy and Work, pp. 406-431 J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 4 Society: Weber’s Great Thesis: Protestantism and Capitalism, pp. 103-105. M. Weber, The Protestant Sects and the Spirit of Capitalism [in:] American Social and Political Thought. A Reader, pp. 47-53 Additional readings: M. Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Routledge 2001, Introduction by A. Giddens, pp. vii-xxvi, ch. 1 Religious Affiliation and Social Stratification, pp. 35-46 and ch. 2 The Spirit of Capitalism, pp. 47-78 Zalecane lektury: J.B. Schor, The Overworked American, Basic Books, 1993, pp. 1-15 M. Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Routledge 2001, Introduction by A. Giddens, pp. vii-xxvi, ch. 1 Religious Affiliation and Social Stratification, pp. 35-46 and ch. 2 The Spirit of Capitalism, pp. 47-78 J.B. Schor, The Overspent American, Basic Books, 14. SPOŁECZEŃSTWO AMERYKAŃSKIE W PERSPEKTYWIE PORÓWNAWCZEJ. PODSUMOWANIE I WNIOSKI R. Inglehart, M. Wetzel, The Cultural Map of the World and comments: http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp: subchapters: Inglehart-Welzel Cultural Map through Happiness and Life Satisfaction plus the map Zalecane lektury: http://www.pewglobal.org/2015/06/23/1-americas-global-image/ http://www.pewforum.org/2015/05/12/americas-changing-religious-landscape/ J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005, ch. 24, Social Change, pp. 625-646 15. TEST NA KONIEC SEMESTRU |
Literatura: |
The course handbook: J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005. Abramowitz A., R. Teixeira, The Decline of the White Working Class and the Rise of a Mass Upper-Middle Class, Political Science Quarterly. New York: Fall 2009. Vol. 124, Iss. 3; pg. 391, 32 pgs American Social and Political Thought. A Reader, edited by Andreas Hess, New York University Press 2003, fragments Anderson E., Code of the Street. Violence and Moral Life of the Inner City. 1999 Baltzel D., The Protestant Establishment Revisited, 1990 Coleman M. et al., Family Life in 20th century America. 2005 Ehrenreich B., Nickel and Dimed. On (Not) Getting by in America, Henry Holt and Co., 2001 D’Emilio J. and E. B. Freedman, Intimate Matters. A History of Sexuality in America. 1988 Gabaccia D., Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. 2002 Genovese E., Roll, Jordan, Roll. The World that Slaves Made. 1973 Gilbert D., American Social Structure in an Age of Growing Inequality, 2008 Giddens A., The Transformation of Intimacy. Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. 1992. Jackson Kenneth, Crabgrass Frontier. The Suburbanization of the United States, Oxford Univeristy Press 1985 Kasinitz Ph. et al., Inheriting the City. Children of Immigrants Come of Age, 2008 Lee, The Diversity Paradox, New York: Russel Sage Foundation. 2010 Lipset M.S., American Exceptionalism. A Double-Edged Sword, W. W. Norton & Company 1996 The New York Times 2005: “Class Matters”, a series of articles The New York Times 2007: “The Age of Riches”, a series of articles The New York Times 2011/2012: “One Percenters”, a series of articles Rumbaut R. & A. Portes, Immigrant America. A Portrait. Third edition revisited, expanded and updated. 2006 Sawhill I.V. ‘Overview’ (pp. 1-13) in Julia B. Isaacs, Isabel V. Sawhil, and Ron Haskins, Getting Ahead or Losing Ground: Economic Mobility in America, Economic Mobility Project, Washington, D.C. February 2008, full report available at http://economicmobility.org./assets/pdfs/Economic_Mobility_in_America_Full.pdf Schor J. B., The Overspent American. Upscaling, Downshifting, and the New Consumer, New York, 1998 Schor J.B., The Overworked American, Basic Books, 1993 Sombart W., Why is There no Socialism in the United States? 1976 Thernstrom S., A. Thernstrom, America in Black and White. One Nation, Indivisible. 1999 Tocqueville A. de, Democracy in America, AA. Knopf, 1987 Weber M., The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Routledge 2001, Introduction by Giddens A., pp. vii-xxvi, ch. 1 Religioius Affiliation and Social Stratification, pp. 35-46 and ch. 2 The Spirit of Capitalism. Wilson J., The Political and Economic Forces Shaping Concentrated Poverty, Political Science Quarterly. New York: Winter 2008/2009. Vol. 123, Iss. 4 Wood G., The Radicalism of the American Revolution. 1993: ch. The Middle-Class Order Spis obowiązkowej literatury zawiera także artykuły z szanowanych czaspism i gazet, które komentują ważne zjawiska społeczne, postawy Amerykanów i aktualne dane statystyczne. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA Studenci, którzy z sukcesem zdadzą egzamin z przedmiotu będą mieć podstawowe rozumienie wartości amerykańskich i amerykańskiej ideologii, klas społecznych, roli rasy I etniczności, ideałów domu i stylu życia, stosunku do pracy i konsumpcji, religijności, a także rozumienie, jak te instytucje i postawy społeczne różnią społeczeństwo amerykańskie od swoich odpowiedników w Europie. 2. UMIEJĘTNOŚCI Studenci potrafią samodzielnie nabywać wiedzę z podręcznika, rozumieć wyników sondaży, badań etnograficznych i historyczno-porównawczych 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Studenci rozumieją różnice kulturowe i rolę warunków historycznych i wartości dla kształtowania się społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani na podstawie wyników pisanych w sali wykładowej dwóch testów: w połowie semestru (50% KOŃCOWEJ OCENY) I POD KONIEC semestru (50% końcowej oceny). Każdy z tych dwóch testów trwa 45 minut i zawiera w sumie 30 pytań wielokrotnego wyboru i typu prawda/fałsz. Poprawna odpowiedź na każde z pytań otrzymuje 1 punkt, a niepoprawna odpowiedź I brak odpowiedzi otrzymuje zero punktów. Studenci OGUN także otrzymują 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź i zero punktów za niepoprawną odpowiedź lub jej brak. Oceny obu testów są następujące: 0-55% maksymalnego wyniku 30 punktów – ocena 2, 56-70% - ocena 3, 71-85% - ocena 4, 86-100% - ocena 5. Każdy z dwóch testów jest obowiązkowy. Minimalna suma wyników obu testu, uprawniająca do oceny 3, wynosi 34. Wszystkie pytania testów dotyczą problemów dyskutowanych w obowiązkowych materiałach (tekstach i wideo), które z kolei są omawiane na wykładach. Obowiązkowe materiały zawierają wyszczególnione fragmenty podręcznika (J.J. Macionis, Sociology, Prentice Hall, 2005) i teksty. Obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa. Dodatkowe materiały polecane do każdego wykładu nie są obowiązkowe. Celem zalecenia jest wyposażenie studentów w wiedzę o kontekście omawianych problemów oraz pomoc w decyzji o temacie pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.