Advanced topics in American Society (Społeczeństwo amerykańskie - zagadnienia zaawansowane)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW109-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Advanced topics in American Society (Społeczeństwo amerykańskie - zagadnienia zaawansowane) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie tego co dzieje się obecnie w amerykańskim społeczeństwie i tego jak zmieniało się ono w czasie, zwłaszcza od czasu Wielkiego Kryzysu. Zajęcia podzielone będą na 6 modułów, z których każdy poświęcony będzie kilku związanym ze sobą zagadnieniom: 1) Edukacja, nauka, wynalazki, religia, 2) Amerykańska przygoda z demokracją, organizacjami lokalnymi i rozwiązywaniem problemów, 3) Nierówności, wolny rynek, wzrost koncentracji mediów, wielkie banki, korporacje wielonarodowe i globalizacja, 4) Bieda, wykluczenie, alienacja, 5) Technologia i jej wpływ na społeczeństwo, 6) Środowisko i przyroda. Studenci będą specjalizować się w jednym z tych modułów i podtematów i pracować w grupie aby zidentyfikować i zaproponować rozwiązania problemów ze swojej dziedziny. |
Pełny opis: |
Zajęcia skupią się na zmianach jakie zaszły w amerykańskim społeczeństwie w ostatnim półwieczu i na tym co wciąż ma miejsce obecnie. Zajęcia podzielone będą na 6 dwutygodniowych modułów, zawierających różne blisko ze sobą powiązane zagadnienia. Te 6 modułów zawiera wybrane, ważne zagadnienia związane z badaniem amerykańskiego społeczeństwa i stanowią bazę dla systematycznych badań nad genezą tych zagadnień, ścieżką ich rozwoju w kontekście nowych wydarzeń i doświadczeń i nad tym jak powiązane są z zagadnieniami z innych modułów. 1) EDUKACJA, NAUKA, WYNALAZKI, RELIGIA Jak wyjątkowe warunki nowego świata wypłynęły na kształt amerykańskiej myśli i instytucji: poleganie na sobie, odpowiedzialność własna, samopomoc, współpraca. Waga powszechnej edukacji w tworzeniu tożsamości i jedności narodowej, integracja imigrantów z systemem, walka o integrację rasową, wzmacnianie mobilności społecznej. Jak nauka i wynalazki ukształtowały amerykańskie społeczeństwo. Rola religii w życiu Amerykanów. 2) AMERYKAŃSKA PRZYGODA Z RZĄDAMI DEMOKRATYCZNYMI Organizacje lokalne i rozwiązywanie problemów. Uczenie demokracji w szkołach; ignorowanie jej w miejscu pracy Rola rządu Rząd i biznes New Deal i powojenna reakcja biznesu na niego Obsesja wolnego rynku Reklama, materializm Odchodzenie od ludzkich wartości i priorytetów? Niedawny atak na demokrację ze strony bogatych i biznesu (możliwe że moduł ten potrwa 3 tygodnie) 3) NIERÓWNOŚCI, WOLNY RYNEK, WZROST KONCENTRACJI MEDIÓW, WIELKIE BANKI I FIRMY (KORPORACJE WIELONARODOWE, GLOBALIZACJA) Cykle nierówności, kryzysu i reformy Obecny wzrost gospodarczych i politycznych nierówności Wzrost wielkich korporacji wielonarodowych Eksport miejsc pracy Rozwój gospodarki globalnej Stagnacja płac i zmniejszanie się klasy średniej Zmierzch związków zawodowych Wzrost biedy, bezdomności i głodu Czy amerykańska demokracja zmierzcha? Czy faktyczna demokracja jest w USA zagrożonym gatunkiem? 4) BIEDA, WYKLUCZENIE, ALIENACJA Wzrost pozycji kobiet i mniejszości i izolacja białych mężczyzn (na prowincji - Milicje, broń i paranoja, w miastach - gangi, bezrobocie, narkotyki, alkohol, wykluczenie) Wzrost biedy, bezrobocia, bezdomności, niepełnych rodzin Ponowny wzrost sentymentów antyrządowych (zwłaszcza przeciw rządowi federalnemu) Wiejskie i miejskie napięcia i konflikty Napięcia rasowe i etniczne - Obama i powrót rasizmu Wzrost liczby osób starszych i ich izolacja 5) TECHNOLOGIA I JEJ WPŁYW NA SPOŁECZEŃSTWO Rozwój przemysłu Samochody Film, radio, telewizja Telegraf, telefon, badania kosmosu, satelity Ksero, dyktafon, komputer, komunikacja elektroniczna, iPod, tablet, telefon komórkowy 6) ŚRODOWISKO I PRZYRODA Dzika natura i Parki Narodowe Rozwój miast i polityka miejska Transformacja miasta, suburbia i rowery Debata o zmianie klimatu Nauka i religia Jak społeczeństwa rozwiązują problemy Każdy student wybierze co najmniej jedną podsekcję z każdego z modułów w miarę jak będą one przez dwa tygodnie stanowić temat dyskusji i prezentacji podczas zajęć. Od studentów oczekiwane będzie, że będą pracować w grupie aby odpowiedzieć na pytania zadane w każdym z tych modułów i/lub wykonać zaproponowane projekty. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na rolę tych ważnych wydarzeń i trendów historycznych w rozwoju społeczeństwa amerykańskiego i jego specyfiki w 6 modułach: Brytyjskie rządy kolonialne Niepodległość Otwarte (nie ściśle klasowe) społeczeństwo Przestrzeń dzikiej przyrody, surowców i możliwości Ekspansja terytorialna - oraz mentalność granicy (deTocqueville) Imigracja Niewolnictwo i system plantacji Wojna Secesyjna i rekonstrukcja Rewolucja przemysłowa Publiczna edukacja Imigracja Rozwój ruchu pracowniczego Wielcy przemysłowcy, nierówności Ruch progresywny i Theodore Roosevelt I Wojna Światowa Czerwona Panika Wieli Kryzys II Wojna Światowa Prosperita Zimna Wojna Wzrost Chin jako wielkiej potęgi Nowe technologie Rozwój wielkich korporacji wielonarodowych Globalizacja Upadek imperium radzieckiego 11 września i terroryzm |
Literatura: |
Lektury będą zadawane co tydzień, lista składać się będzie z najlepszych drukowanych (biblioteka) i elektronicznych źródeł mających dostarczyć informacji stanowiących podstawę dyskusji i wprowadzić uczestników w kulisy debat dotyczących każdego z zagadnień. Wybrane lektury będą zawierać fragmenty klasycznych pozycji (np. Alexis deTocqueville czy Benjamin Franklin) jak również pisma współczesne. Będziemy również korzystać z innych źródeł takich jak The Zinn Education Project lub The Kahn Academy a także filmy dokumentalne. |
Efekty uczenia się: |
Studenci dowiedzą się o: - najważniejszych trendach w społeczeństwie USA - współczesnej różnorodności społeczeństwa amerykańskiego - kontrowersjach wokół wybranych zagadnień i rozmaitych narracji Studenci zdobędą umiejętność: - identyfikowana i szerokiego oraz kompleksowego wyjaśniania elementów amerykańskiego społeczeństwa i tego co wpłynęło na jego rozwój w trakcie ostatnich lat - myślenia krytycznego poprzez badania różnych opinii, interpretacji i podejść - analizy interdyscyplinarnej łączącej podejście socjologiczne, kulturoznawcze i ekonomiczne - pracy w grupie mającej na celu analizę problemu i zaproponowanie rozwiązań - tworzenia pisemnych i ustnych prezentacji wyników swoich badań Studenci zdobędą zdolność: - rozumienia roli kultury w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych - docenienia roli kontrowersji ideologicznych w interpretacji zjawisk społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Od studentów oczekuje się: - obecności na każdych zajęciach, zadawania przemyślanych pytań, udział w projekcie grupowym oraz uczestnictwa w dyskusji na temat danych zajęć (25% oceny) - napisania 10-stronicowego eseju z podwójnymi odstępami, przypisami i bibliografią (25% oceny) - przygotowania krótkich komentarzy wszystkich przeczytanych do zajęć lektur (25% oceny) oraz - podejścia do egzaminu końcowego opartego na wypełnianiu luk (25% oceny) Wszystkie wymagania muszą być spełnione (żadne nie może zostać pominięte) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.