Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Advanced topics in History of America I (Historia Ameryk I - zagadnienia zaawansowane)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW111-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Advanced topics in History of America I (Historia Ameryk I - zagadnienia zaawansowane)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

(tylko po angielsku) This course assumes that students have had History of the United States I, 4219-AW001 or History of America I 4219-AW034. Under rare circumstances, this requirement may be waved by the instructor.

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

In addition to providing a general review of the history of the Americas from the Spanish exploration through the abolition of slavery, students will be exposed to a more in depth analysis of pivotal moments in politics, society, and culture in the Americas of this era.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

This lecture has three central topics: the origins and development of European colonies in North and South America, the causes and consequences of the American Revolution and its impact in the rest of the Americas, and the social, cultural, and political forces leading to the abolition of slavery. Woven into these topics will be a consideration of place and fate of indigenous peoples, the origins and growth of slavery, and the evolving role of women.

Possible topics for more in depth analysis may include

Spanish-Aztec conflict in Mexico

The Salem Witch trails

Life in eighteenth century Massachusetts

Politics in 1790s Philadelphia

Working Women in textile mills

Slave society

Using African Americans in Civil War Armies

General schedule of topics

Week 1 Red, White, and Black

Week 2 First Contact

Week 3 & 4 Colonies in the New World

Week 5 The Economy of the Atlantic World

Week 6 & 7 Revolution in British Colonies

Week 8 Liberating South America

Weeks 9-12 Social and Political Developments in North America

Week 14 Ending Slavery in the North: the American Civil War

Week 15 Ending Slavery in the South

Literatura: (tylko po angielsku)

Selections from the following:

Wheeler and Becker, Discovering the American Past, vol. 1

Wiesner-Hanks, Wheeler, Doeringer, Curtis, Discovering the Global Past: A Look at the Evidence ,Volume II

Merrill, “Indians’ New World”

Nash, “Hidden History of Mestizo America”

Janet L. Abu-Lughod, Before European Hegemony

John Thornton, The Birth of an Atlantic World

D.W. Meinig, America as a Continuation

Morgan, “The First American Boom”

Lyle N. McAlister, Spanish Emigration to the Indies

Felipe Fernández-Armesto, Africans, the Involuntary Colonists

Allan Greer, French Colonization of New France

James Horn, English Colonization of the Chesapeake

Isaac, “Dramatizing the Ideology of the Revolution”

Crow, “Slave Rebelliousness in North Carolina”

Kerber, “The Republican Mother”

Franklin W. Knight, The Haitian Revolution

Jaime E. Rodríguez O., The Spanish and Spanish American Revolutions

Welter, “The Cult of True Womanhood”

Pierson, “All Southern Society is Assailed by the Foulest Charges”

Goen, “Broken Churches, Broken Nation”

Faust, “The Civil War Soldier and the Art of Dying”

Harris, “The Creed of the Carpetbaggers”

Schmidt-Nowara, Empires against Emancipation: Spain, Brazil, and the Abolition of Slavery

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge:

By the end of this course, students

1. will have a general review of the history of the Americas from the earliest explorations and colonization through the abolition of slavery.

2. will acquire an in depth understanding of certain critical issues in the history of the Americas

3. will expand their awareness of the place of the United States in the history of the Americas.

Skills

By the end of this course, students

1. will learn to read critically the contributions of historians to our understanding of the history of the Americas.

2. will learn how to analyze primary sources for what they reveal about the era in which they were produced.

3. will learn to synthesize this material to make arguments that demonstrate their understanding of the history of the Americas.

Competences

By the end of this course, students

1. will improve their communication competence in oral and written English.

2. will appreciate the diversity of societies in the Americas

3. will be aware of the role of slavery in shaping race relations in the Americas.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Students will be required to take a final, written exam consisting of two essays of 4-6 pages each and based on two of the specific topics discussed in class. The essays will be evaluated on how well the essays answer the questions, how well they synthesize information from primary and secondary sources, how well they use that information as evidence in an argument that answers the questions, and how well-written the essays are in terms of style and grammar.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)