Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Advanced topics in Literatura I (Literatura I - zagadnienia zaawansowane)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW113-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Advanced topics in Literatura I (Literatura I - zagadnienia zaawansowane)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs ten nie jest przeglądem wczesnej literatury amerykańskiej; zaklada podstawową wiedzę studentów z historii literatury amerykańskiej. Jest to bardziej zaawansowany kurs skupiający się na wybranych tekstach klasycznych autorów amerykańskich i na tematach kluczowych dla badań nad kulturą amerykańską i amerykańską historią intelektualną. Wśród zadanych lektur są nie tylko klasyczne teksty literackie, ale także teksty krytyczne proponujące nowe punkty widzenia na wczesną literaturę amerykańską.

Pełny opis:

1. Introduction

2. William Bradford, Of Plymouth Plantation (Norton)

CRITICAL READING: Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988)

3. Anne Bradstreet, selection of poems (Norton)

CRITICAL READING: Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984.

4. Nathaniel Hawthorne, stories I: “Minister’s Black Veil,” “Rappaccini’s Daughter” (Norton)

CRITICAL READING: J. Hillis Miller, “The Problem of History in ‘The Minister’s Black Veil,’” Hawthorne and History: Defacing It (Oxford: Basil Blackwell, 1991), 92-106.

5. Nathaniel Hawthorne, stories II: “Roger Malvin’s Burial” (Norton)

CRITICAL READING: Erlich, Gloria Chasson, “Guilt and Expiation in ‘Roger Malvin Burial,’ Nineteenth-Century Fiction, 3/1/1972, Vol. 26, Issue 4, p. 377-389

6. Mark Twain “Celebrated Jumping Frog”; Bret Harte, “The Luck of Roaring Camp,” “The Outcasts of Poker Flat” (1869) (Norton)

CRITICAL READING: Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi

7. Walt Whitman, “Song of Myself” ” (Norton)

MIDTERM

CRITICAL READING: Betsy Erkkila, an excerpt from Walt Whitman: The Political Poet

8. Walt Whitman, “Song of Myself” (Norton)

CRITICAL READING: Lawrance Buell, “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”; Erkkila, “Whitman and American Empire”; Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’,” Cambridge Companion to Nineteenth-Century America

9. Walt Whitman, “Calamus” sequence (Norton)

CRITICAL READING: Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 (excerpt)

10. Frederick Douglass, My Bondage and My Freedom (EXCERPT)

11. Emily Dickinson and nature, selected poems:

1) “This is my letter to the World,” 2) “What mystery pervades a well!” 3) “These are the days when Birds come back,” 4) “Of Bronze—and Blaze,” 5) “Further in Summer than the Birds,” 6) “I’ll tell you how the sun rose—”

CRITICAL READING: Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010)

12. Emily Dickinson and death, selected poems, cont.:

1) “I heard a Fly buzz—when I died—“; 2) “A Clock stopped—”; 3) “I died for Beauty—but was scarce”; 4) “I felt a funeral in my brain” 4) “It was not Death, for I stood up”

CRITICAL READING: Helen Vendler

13. H. W. Longfellow:

“The Midnight Ride of Paul Revere”, “The Fire of Drift-Wood,” “Snow-Flakes.”

CRITICAL READING: Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry

14. Herman Melville, Benito Cereno. Overview

CRITICAL READING: Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; C. L. R. James [The Yankee Captain]

Literatura:

Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988)

Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32);

Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984.

J. Hillis Miller, “The Problem of History in ‘The Minister’s Black Veil,’” Hawthorne and History: Defacing It (Oxford: Basil Blackwell, 1991), 92-106.

Erlich, Gloria Chasson, “Guilt and Expiation in ‘Roger Malvin Burial,’ Nineteenth-Century Fiction, 3/1/1972, Vol. 26, Issue 4, p. 377-389

Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi

Betsy Erkkila, an excerpt from Walt Whitman: The Political Poet

Lawrance Buell, “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”; Erkkila, “Whitman and American Empire”; Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’,” Cambridge Companion to Nineteenth-Century America

Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 (excerpt)

Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010)

Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry

Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; C. L. R. James [The Yankee Captain]

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student będzie:

WIEDZA

- posiadał zaawansowaną wiedzę o tematyce klasycznej literatury amerykańskiej

- posługiwał się terminologią krytycznoliteracką

- rozpoznawał uwarunkowania historyczne i kulturowe, w których powstały omawiane utwory

UMIEJĘTNOŚCi

- umiał umiejscowić omawiane utwory w kontekście historycznym i kulturowym

- stworzyć literacką mapę zależności i powiązań pojęciowych, tematycznych i formalnych łączących poszczególne kierunki i autorów

- umiał formułować pytania badawcze na temat twórczości klasycznych autorów amerykańskich

KOMPETENCJE

- umiał porządkować i uzupełniać posiadaną wiedzę

- umiał weryfikować swoje własne poglądy i konfrontować je z poglądami innych

- wykazywać motywację do ciągłego pogłębiania wiedzy o wczesnej literaturze am.

Metody i kryteria oceniania:

Ostateczna ocena będzie oparta na następujących kryteriach:

1. Obecność – każdy student ma prawo ominąć 2 zajęcia.

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach – 30% oceny

3. Dwa testy, w połowie semestru i na końcu - 40%

4. Esej na koniec semestru 30%

4-5 stron maszynopisu, plus bibliografia

5. OCENA

61-77% – 3

78-89% – 4

90-100% – 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)