Advanced topics in Literatura I (Literatura I - zagadnienia zaawansowane)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW113-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Advanced topics in Literatura I (Literatura I - zagadnienia zaawansowane) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ten nie jest przeglądem wczesnej literatury amerykańskiej; zaklada podstawową wiedzę studentów z historii literatury amerykańskiej. Jest to bardziej zaawansowany kurs skupiający się na wybranych tekstach klasycznych autorów amerykańskich i na tematach kluczowych dla badań nad kulturą amerykańską i amerykańską historią intelektualną. Wśród zadanych lektur są nie tylko klasyczne teksty literackie, ale także teksty krytyczne proponujące nowe punkty widzenia na wczesną literaturę amerykańską. |
Pełny opis: |
1. Introduction 2. William Bradford, Of Plymouth Plantation (Norton) CRITICAL READING: Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988) 3. Anne Bradstreet, selection of poems (Norton) CRITICAL READING: Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984. 4. Nathaniel Hawthorne, stories I: “Minister’s Black Veil,” “Rappaccini’s Daughter” (Norton) CRITICAL READING: J. Hillis Miller, “The Problem of History in ‘The Minister’s Black Veil,’” Hawthorne and History: Defacing It (Oxford: Basil Blackwell, 1991), 92-106. 5. Nathaniel Hawthorne, stories II: “Roger Malvin’s Burial” (Norton) CRITICAL READING: Erlich, Gloria Chasson, “Guilt and Expiation in ‘Roger Malvin Burial,’ Nineteenth-Century Fiction, 3/1/1972, Vol. 26, Issue 4, p. 377-389 6. Mark Twain “Celebrated Jumping Frog”; Bret Harte, “The Luck of Roaring Camp,” “The Outcasts of Poker Flat” (1869) (Norton) CRITICAL READING: Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi 7. Walt Whitman, “Song of Myself” ” (Norton) MIDTERM CRITICAL READING: Betsy Erkkila, an excerpt from Walt Whitman: The Political Poet 8. Walt Whitman, “Song of Myself” (Norton) CRITICAL READING: Lawrance Buell, “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”; Erkkila, “Whitman and American Empire”; Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’,” Cambridge Companion to Nineteenth-Century America 9. Walt Whitman, “Calamus” sequence (Norton) CRITICAL READING: Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 (excerpt) 10. Frederick Douglass, My Bondage and My Freedom (EXCERPT) 11. Emily Dickinson and nature, selected poems: 1) “This is my letter to the World,” 2) “What mystery pervades a well!” 3) “These are the days when Birds come back,” 4) “Of Bronze—and Blaze,” 5) “Further in Summer than the Birds,” 6) “I’ll tell you how the sun rose—” CRITICAL READING: Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010) 12. Emily Dickinson and death, selected poems, cont.: 1) “I heard a Fly buzz—when I died—“; 2) “A Clock stopped—”; 3) “I died for Beauty—but was scarce”; 4) “I felt a funeral in my brain” 4) “It was not Death, for I stood up” CRITICAL READING: Helen Vendler 13. H. W. Longfellow: “The Midnight Ride of Paul Revere”, “The Fire of Drift-Wood,” “Snow-Flakes.” CRITICAL READING: Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry 14. Herman Melville, Benito Cereno. Overview CRITICAL READING: Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; C. L. R. James [The Yankee Captain] |
Literatura: |
Sacvan Bercovitch, “The Puritan Vision of the New World” from Columbia Literary History in the United States, ed. Emory Elliott (New York: Columbia UP, 1988) Adrianne Rich, “The Tensions of Anne Bradstreet” (1966) in On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose, 1966-1978. New York: Norton, 1979. (21-32); Wendy Martin, An American Triptych: Bradstreet, Dickinson, and Rich. Chapel Hill: U of North Carolina P, 1984. J. Hillis Miller, “The Problem of History in ‘The Minister’s Black Veil,’” Hawthorne and History: Defacing It (Oxford: Basil Blackwell, 1991), 92-106. Erlich, Gloria Chasson, “Guilt and Expiation in ‘Roger Malvin Burial,’ Nineteenth-Century Fiction, 3/1/1972, Vol. 26, Issue 4, p. 377-389 Tara Penry, “The Literate West of Nineteenth-Century Periodicals” from A Companion to the Literature and Culture of the American West, ed. by Nicolas S. Witschi Betsy Erkkila, an excerpt from Walt Whitman: The Political Poet Lawrance Buell, “American Literary Emergence as a Postcolonial Phenomenon”; Erkkila, “Whitman and American Empire”; Donald Pease, “Colonial Violence and Poetic Transcendence in Whitman’s ‘Song of Myself’,” Cambridge Companion to Nineteenth-Century America Vivian R. Pollak, The Erotic Whitman. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1991 (excerpt) Helen Vendler, Dickinson: Selected Poems and Commentaries (Cambridge: Harvard University Press, 2010) Dana Gioia, “Longfellow in the Aftermath of Modernism” from Columbia History of American Poetry Laurie Robertson-Lorant, excerpt from Melville: A Biography; C. L. R. James [The Yankee Captain] |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student będzie: WIEDZA - posiadał zaawansowaną wiedzę o tematyce klasycznej literatury amerykańskiej - posługiwał się terminologią krytycznoliteracką - rozpoznawał uwarunkowania historyczne i kulturowe, w których powstały omawiane utwory UMIEJĘTNOŚCi - umiał umiejscowić omawiane utwory w kontekście historycznym i kulturowym - stworzyć literacką mapę zależności i powiązań pojęciowych, tematycznych i formalnych łączących poszczególne kierunki i autorów - umiał formułować pytania badawcze na temat twórczości klasycznych autorów amerykańskich KOMPETENCJE - umiał porządkować i uzupełniać posiadaną wiedzę - umiał weryfikować swoje własne poglądy i konfrontować je z poglądami innych - wykazywać motywację do ciągłego pogłębiania wiedzy o wczesnej literaturze am. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena będzie oparta na następujących kryteriach: 1. Obecność – każdy student ma prawo ominąć 2 zajęcia. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach – 30% oceny 3. Dwa testy, w połowie semestru i na końcu - 40% 4. Esej na koniec semestru 30% 4-5 stron maszynopisu, plus bibliografia 5. OCENA 61-77% – 3 78-89% – 4 90-100% – 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.