Akademia Polskiego Filmu – Malarskość kadru – Mistrzowie Sztuki Obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8119-APF-MK-MSO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akademia Polskiego Filmu – Malarskość kadru – Mistrzowie Sztuki Obrazu |
Jednostka: | Filmoteka Narodowa |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zainteresowani polską kinematografią różnych epok (dla wszystkich studentów UW). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W ramach APF realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy w kinach i na uczelniach w wielu miastach, m.in. w Warszawie, Łodzi, Gdańsku. Przede wszystkim jest to i kurs historii polskiego filmu fabularnego,. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, składają się z godzinnych wykładów i projekcji filmu. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu - 150 zł za semestr. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze. Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc. Kontakt do koordynatora zajęć: Grzegorz Krause apfwarszawa@fina.gov.pl |
Pełny opis: |
Akademia Polskiego Filmu to cykl wykładów i projekcji filmowych. Każdy z semestrów zajęć można zaliczać jako odrębny kurs. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. „Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa. Program Akademii, składający się z ponad 100, obrazuje dorobek polskiego kina w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów. Każdy wykład jest prowadzony przez innego wykładowcę. Lista wykładowców z którymi współpracujemy: Prof. Marcin Adamczak Prof. Dobrochna Dabert Prof. Barbara Gierszewska Prof. Mariusz Guzek Prof. Małgorzata Hendrykowska Prof. Marek Hendrykowski Prof. Małgorzata Jakubowska Prof. Piotr Kletowski Prof. Tomasz Kłys Prof. Natasza Korczarowska-Różycka Prof. Krzysztof Kornacki Dr Piotr Kurpiewski Dr hab. Marcin Maron Dr Daria Mazur Prof. Katarzyna Mąka-Malatyńska Prof. Tadeusz Miczka Prof. Paweł Sitkiewicz Prof. Rafał Syska Prof. Tadeusz Szczepański Prof. Andrzej Szpulak Prof. Joanna Wojnicka Dr hab. Kamila Żyto Karnety: 150 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze. Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc. Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu. Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji). Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności. Kontakt do koordynatora zajęć: Grzegorz Krause apfwarszawa@fina.gov.pl |
Literatura: |
Tadeusz Lubelski, „Historia kina polskiego 1895–2014”, Universitas: Kraków 2015; Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego „Historia kina polskiego”, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: rozumie odniesienia do klasyki kina polskiego, jest w stanie zrozumieć przekaz filmowy w kontekście danej epoki kina. Umiejętności: Zdobywa umiejętności upowszechniania kultury. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do zwiększenia swojej kreatywności, komunikacji interpersonalnej, zwiększenia empatii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne w formie testu (pytania do testu są ułożone na podstawie zagadnień i pytań od wykładowców prowadzących zajęcia z danego bloku tematycznego) - kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane. Kontrola obecności, można mieć max. 3 nieobecności aby być dopuszczonym do egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 45 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Krause, Maria Maciąg | |
Prowadzący grup: | Dobrochna Dabert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład z elementami warsztatu - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 45 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Krause, Maria Maciąg | |
Prowadzący grup: | Dobrochna Dabert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład z elementami warsztatu - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.