Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka B - angielski, poz.1 [3200-L1-0KKKBA1]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka B - angielski, poz.1 [3200-L1-0KKKBA1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 114 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Agata Balińska, Barbara Kaczyńska-Dudek, Marta Krajewska, Klaudyna Michałowicz, Janina Mołczanow, Marcin Możdżonek, Michał Paradowski, Małgorzata Szupica-Pyrzanowska, Jan Wawrzyniak, Tomasz Wiącek |
Literatura: |
Pisanie i Czytanie: wstęp do pisania naukowego: Virginia Evans, 2000, “Successful Writing Proficiency”, Express Publishing. Alice Oshima and Ann Hogue, 2006, “Writing Academic English”, Pearson: Longman. Robin Macpherson, 2006, “Advanced Written English”, PWN. Robin Macpherson, 2006, “English for Academic Purposes”, PWN. Frederick Crews, 1992, “The Random House Handbook”, McGraw-Hill. Michael Henessy, 1992, “The Random House Practice Book”, McGraw-Hill. Mówienie i słuchanie (przykładowe teksty): 1. Putting Grammar Back into Fashion Kyle Wiens “I Won't Hire People Who Use Poor Grammar. Here's Why.” Harvard Business Review, 2012 John Humphrys “Making Sense of Making Sense” in “Beyond Words. How Language Reveals The Way We Live Now.” Hodder & Stoughton, 2006. 2. The Linguistics of Texting David Crystal “Txtng: frNd or foe?” The Linguist, 47 (6), 8-11, 2009 John Humphrys “I h8 txt msgs: How texting is wrecking our language” Daily Mail, 2007 3. The linguistics of political correctness CarmenArdelean, “The Challenge of Political Correctness in the Translationof "Sensitive" Texts”, НАУЧНИТРУДОВЕНАРУСЕНСКИЯУНИВЕРСИТЕТ, 2008, pp. 24-28 JohnDixon, “The Politeness of Freedom: A short essay on political correctness”, LDV, 2008, pp.1-3. 4. Politics versus Language Orwell, George “Politics and the English Language”1946, Horizon, London. 5. Forensic Linguistics “A brief history of Forensic Linguistics “ The Forensic Linguistic Society, 2012 Robert A. Leonard “Forensic Linguistics”, 2005 6. Does Your Language Change Your Outlook on Life? Guy Deutscher“Does Your Language Shape How You Think?”, The New York Times, 2010, pp.1-9 Guy Deutscher“Through the Language Glass: Why The World Looks Different In Other Languages”, Taschenbuch, 2011 7. Do we need language changes? Aitchison, Jean, “Language Change. Progress or Decay?, Cambridge Approaches to Linguistics, 2014, pp.431-442. DavidCrystal, “Swimming with the tide in the sea of language change” IATEFL Issues, 1999, pp. 2-4 David Crystal, “Language Change” in “A little book of language”YaleIniversity Press, 2011,pp.131-138 8. Language and Brain Jeannine Heny “Brain and Language” in “Language: Readings in Language and Culture”, Virginia Clark, Paul Eschholz, Alfred Rosa, Bedford/St. Martin's 2001 9. Why We Curse “Why do educated people use bad words”, The New York Times, 2010 Timothy Jay, “Why we curse. A neuro-psycho-social theory of speech”John Benjamins Publishing Company, Philadelphia/Amsterdam, 2000. 10. What the future holds for English Henry Hitchings, “The Language Wars: A History of Proper English”, Farrar, Straus, Giroux., 2011. David Crystal, “The future of English as a world language”, Concord, pp.4-7, 2000 Fonetyka - wymowa: Baker, A. 2004. Ship or sheep? Cambridge: CUP. Mortimer, C. 1984. Elements of pronunciation. Cambridge: CUP. O’Connor, J. D. 1980. Better English Pronunciation. Cambridge: CUP. Ponsonby, M. 1982. How now, brown cow?: A Course in the Pronunciation of English with Exercises and Dialogues. Prentice Hall. Reszkiewicz, A. 1981. Correct your English Pronunciation. Warszawa: PWN. Roach, P. 1983. English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP. Sauer, W. 1990. A Drillbook of English Phonetics. Heidelberg: Carl Winter. Sawala, K.,Szczegóła,T., Jankowski, M. 2011. Say it right. Multimedialny kurs wymowy i słownictwa angielskiego. SuperMemo World. Sobkowiak, W. 2004. English Phonetics for Poles. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Thompson, I. 1982. Intonation practice. Oxford University Press. Trim, J. 1999. English Pronunciation Illustrated. Cambridge: CUP. Dictionaries Jones, D. 2011. English Pronouncing Dictionary. Cambridge: CUP. 18th edition (oraz późniejsze wydania) Wells, J.C. 1997. Longman Pronouncing Dictionary. Longman. 10th edition (oraz późniejsze wydania) Gramatyka praktyczna: Cambridge Proficiency Examination Tests. Cambridge: CUP. Evans Virginia. CPE Use of English for the Revised Cambridge Proficiency Examination. Express Publishing. Gethin H. 1992. Grammar in Context: Proficiency Level, Harlow: Longman. Greenbaum, S. Quirk, R. 1995. A Student’s Grammar of English Language, London: Longman. Side, Richard and Guy Wellman. 2002. Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Londyn: Longman Swan, Michael. 1997. Practical English Usage, Oxford: Oxford University Press. Thomson, A.J. Martinet, A.V. 1992. A Practical English Grammar (Exercises 1&2), Oxford University Press. Zasoby internetowe |
Zakres tematów: |
Mówienie i słuchanie: 1. Praca nad poprawnością i płynnością formułowania krótkich, zwięzłych wypowiedzi. 2. Przyswajanie i wykorzystywanie autentycznego i idiomatycznego słownictwa w spontanicznych wypowiedziach. 3. Rozumienie, planowanie i konstruowanie krótszych wypowiedzi. 4. Praca nad powiększeniem zasobu leksykalnego (prostsze wyrażenia, o wyższej częstotliwości występowania, z zakresu dobranego przez prowadzących zajęcia: życie codzienne, rodzina, zdrowie, edukacja). 5. Rozwijanie intuicji leksykalnej poprzez analizę roli kontekstu w rozumieniu nowego słownictwa. 6. Przygotowanie krótkich prezentacji Gramatyka praktyczna: 1. Czasy gramatyczne: sposoby wyrażania przyszłości – tryby, aspekty ciągły i dokonany, użycie 2. Czasy gramatyczne: sposoby wyrażania teraźniejszości – tryby, aspekty ciągły i dokonany, użycie, 3. Czasy gramatyczne: sposoby wyrażania przeszłości – tryby, aspekty ciągły i dokonany, użycie 4. Strona bierna czasowników i powiązane formy – zasady tworzenia i używania. 5. Czasownik, formy nieregularne, fraza czasownikowa, okoliczniki czasu. 6. Rzeczownik, formy fleksyjne regularne i nieregularne, fraza rzeczownikowa Pisanie i czytanie: 1. Struktura akapitu: zdanie wprowadzające, rozwinięcie, zdanie końcowe, wprowadzenie do zagadnienia spójności tekstu. 2. Plagiat: czym jest plagiat, jak go uniknąć, podstawowe rodzaje stylów bibliograficznych. 3. Struktura zdania: zdanie pojedyncze, zdania współrzędnie i podrzędnie złożone. 4. Opis osoby – struktura opisu, struktury gramatyczne, słownictwo. 5. Opis miejsca – struktura opisu, struktury gramatyczne, słownictwo. 6. Zasady interpunkcji. Fonetyka: wymowa 1. Wprowadzenie: system fonetyczny języka angielskiego. 2. Zróżnicowanie samogłosek polskich i angielskich. 3. Ogólna klasyfikacja dźwięków (spółgłoski, monoftongi i dyftongi) - różnice ilościowe i jakościowe, ćwiczenia praktyczne. 4. Transkrypcja fonemiczna - ćwiczenia praktyczne 5. Różnice dialektalne w wymowie j. angielskiego (wybrane aspekty) – ćwiczenia praktyczne |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka, objaśnienia, omawianie, anegdoty, omawianie błędów; Metody dydaktyczne poszukujące: problemowa (rozwiązywanie problemów), ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, analiza tekstów źródłowych, zadania, pytania i odpowiedzi, analiza przypadku; Metody dydaktyczne eksponujące: odgrywanie scenek i dialogów sytuacyjnych, symulacja, przygotowanie prezentacji; Metody pracy: zajęcia w grupie/w parach/praca (domowa) indywidualna, konsultacje indywidualne, ćwiczenia (leksykalno-gramatyczne), dyskusje, słuchanie/czytanie (ze zrozumieniem), samodzielna analiza tekstu specjalistycznego; prezentacje. Sprawdzanie obecności, ocena ciągła (testy, przygotowanie do zajęć) prezentacje, prace semestralne |
Metody i kryteria oceniania: |
Mówienie i słuchanie Metody oceniania składają się z oceny ciągłej na podstawie przygotowania do każdych zajęć oraz wykonywania zadań podczas zajeć, zaliczenia pisemnych testów leksykalnych, oraz zaliczenia śródsemestralnych kolokwiów ustnych Kryteria oceniania: Jak w części A ("Informacje ogólne") Nieobecności: Jak w części A ("Informacje ogólne") Gramatyka praktyczna: Metody oceniania składają się z oceny ciągłej (bieżącego przygotowania do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć, oraz terminowe wykonywanie zadanych prac domowych), oraz z pisemnych testów kontrolnych Kryteria oceniania: Jak w części A ("Informacje ogólne") Nieobecności: Jak w części A ("Informacje ogólne") Pisanie i Czytanie: wstęp do pisania naukowego Metody oceniania składają się z uczestnictwa w zajęciach i przygotowania do nich (czytanie zadanych tekstów i wykonywanie zadanych ćwiczeń), prac na ocenę pisanych na zajęciach, terminowych prac na ocenę pisanych w domu. Kryteria oceniania: Jak w części A ("Informacje ogólne") Nieobecności: Jak w części A ("Informacje ogólne") Fonetyka - wymowa Metody oceniania składają się z oceny ciągłej (obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach, oraz ocena bieżącego przygotowania i wykonywania zadań podczas zajęć, kontrola prac domowych), oraz z testów kontrolnych. Kryteria oceniania testów pisemnych: jak w części A ("Informacje ogólne") Poziom opanowania materiału z wymowy oceniany jest na poziomie opanowania i stosowania przez studenta segmentalnych i suprasegmentalnych cechy dystynktywnych dla brytyjskiej lub amerykańskiej odmiany standardowej, wymowy fonemów, wpływu języka ojczystego na efekt końcowy i poziomu zachodzącej itnerferencji. Nieobecności: Jak w części A ("Informacje ogólne") |
Uwagi: |
PTT – zajęcia dla AX – terminy poszczególnych grup są zamieszczone na stronie ILS. Kwalifikacja studentów z grup: 1A7, 1A9 i 1A2 do dodatkowej grupy w śr. o godz. 13.15, będzie trwała na pierwszych zajęciach KKK z dr Martą Krajewską. (Zakres tematów na zajęciach z pisania z mgr Agatą Balińską: 1. Struktura akapitu: zdanie wprowadzające, rozwinięcie, zdanie końcowe, wprowadzenie do zagadnienia spójności tekstu. 2. Plagiat: czym jest plagiat, jak go uniknąć, podstawowe rodzaje stylów bibliograficznych. 3. Struktura zdania: zdanie pojedyncze, zdania współrzędnie i podrzędnie złożone. 4. Opis osoby – struktura opisu, struktury gramatyczne, słownictwo. 5. Opis miejsca – struktura opisu, struktury gramatyczne, słownictwo. 6. Zasady interpunkcji.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.