Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semiotyka logiczna - MISH [3800-MISH-SL] Rok akademicki 2023/24
Konwersatorium, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Semiotyka logiczna - MISH [3800-MISH-SL]
Zajęcia: Rok akademicki 2023/24 [2023] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 209 T.Kotarbińskiego
Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Adrian Ziółkowski
Literatura:

Podręczniki:

Brożek, A., Wprowadzenie do metodologii, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2007.

Jadacki, J.J., Spór o granice języka. Elementy semiotyki logicznej i metodologii, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2005.

Jadacki, J.J., Elementy semiotyki logicznej i metodologii w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2004.

Stanosz, B. Ćwiczenia z logiki, Wydawnictwo Naukowe PWN (dowolne wydanie).

Teksty źródłowe:

Ajdukiewicz, K. (1935) O spójności syntaktycznej, [w:] tenże, Język i poznanie, t. 1., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985, s. 222–242.

Ajdukiewicz, K. (1960) Związki składniowe między członami zdań oznajmujących (1960), [w:] tenże, Język i poznanie, t. 2., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985, s. 344–355.

Austin J.(1993) Wypowiedzi performatywne, [w:] tenże, Mówienie i poznawanie, PWN, Warszawa 1993.

Ciecierski, T. (2003) O pojęciu sądu logicznego, Przegląd Filozoficzny, 4 (48).

Donnellan, K (1966) Odniesienie i deskrypcje określone, Edukacja filozoficzna, 2018: 65, tłum. Filip Kawczyński

Grice, H. P. (1977) Logika i konwersacja, tłum. J. Wajszczuk, "Przegląd Humanistyczny", 1977 z. 6

Kotarbińska J. (1990) Definicja [w:] Kotarbińska J., Z zagadnień teorii nauki i teorii języka, Warszawa 1990.

Odrowąż-Sypniewska, J. (2013) Kontekstualizm i wyrażenia nieostre, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa [fragmenty]

Russell, B (1905) Denotowanie, tłum. Jerzy Pelc [w:] Logika i język, red. J. Pelc, Warszawa 1967.

Stanosz B. (1973) Teoria znaczenia i oznaczania w logice tradycyjnej [w:] Studia z historii semiotyki, II, Wrocław, s. 61–72.

Zakres tematów:

Zakres omawianych tematów:

1. Wprowadzenie. Semantyka, syntaktyka i pragmatyka.

ZNAKI

1. Pojęcie znaku, korelatu, nadawcy i odbiorcy

2. Klasyfikacja znaków

NAZWY

1. Desygnowanie i denotowanie

2. Relacje między nazwami ze względu na denotację

3. Konotowanie

4. Klasyfikacja nazw

5. Supozycje (różne użycia nazw)

6. Deskrypcje nieokreślone i określone oraz różne ich użycia

ZDANIA I SĄDY

1. Zdania typy, zdania egzemplarze, wypowiedzi

2. Pojęcie sądu w filozofii

3. Problematyka prawdziwości sądów / zdań

4. Pytania i odpowiedzi

5. Performatywy

6. Imperatywy

7. Analiza semantyczno-kategorialna

8. Analiza syntaktyczna

TERAPIA LOGICZNA

1. Defekty semantyczne

2. Defekty syntaktyczne

3. Definiowanie. Typy definicji i kryteria poprawności.

4. Relacje

5. Klasyfikacja, szeregowanie, typologia

6. Rozumowania – typy i kryteria poprawności

PRAGMATYKA

1. Koncepcja implikatur Grice’a

2. Implikatury konwersacyjne, konwencjonalne, uogólnione, presupozycje

3. Kontekstualizm, inwariantyzm (minimalizm), relatywizm semantyczny

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest wynik z dwóch sprawdzianów pisemnych (SP), po jednym na semestr. Sprawdziany składają się z pytań testowych oraz pytań otwartych wymagających krótkiej odpowiedzi.

Dodatkowe kryteria oceniania:

- W przypadku omawiania tekstów na zajęciach: test wejściowy (T); 2/3 poprawnych odpowiedzi zalicza wejściówkę; zaliczenie 75% testów wejściowych w semestrze stanowi warunek konieczny przystąpienia do kolokwium semestralnego.

- Możliwość otrzymania punktów dodatkowych (dodawanych do wyniku procentowego ze sprawdzianów pisemnych): do 10 pkt. proc. za aktywność na zajęciach (A), 3 pkt. proc./semestr przy braku nieobecności, 2 pkt. proc/semestr przy jednej nieobecności; aktywność na zajęciach nie jest obowiązkowa

- Nadmiarowe nieobecności: konieczność napisania dodatkowej pracy pisemnej (E)

Punktacja:

>95% - celujący

85 – 95% – bdb

78 – 84% – db+

70 – 77% – db

65 – 69% – dst+

60 – 64% – dst

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)