Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP2-EM]
Semestr zimowy 2023/24
Warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP2-EM] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Wyszyńska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1.Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Universitas, Kraków 2003, 2.Gawęda Kazimierz, Łazewski Jerzy, Uczymy się poprawnej wymowy. Ćwiczenia usprawniające mówienie, Wyd. Alfa, Warszawa 1995, 3. Sipowicz Jolanta , Ja i mój głos, Wydawnictwo Poligraf 2009, 4. Ciecierska-Zajdel Beata, Trening głosu, Samo Sedno, Warszawa 2012, 5. Przybysz - Piwko Maria red., Emisja głosu nauczyciela- wybrane zagadnienia, ODN, Warszawa 2006, 6. Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E. red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, Łódź 2011, 7. Kacprzak A., Głos jak dzwon- trening głosu krok po kroku, 2020 8. Płusajska-Otto A., Podręcznik pracy głosem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2017 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu Podczas zajęć realizowane są następujące zagadnienia: 1. Głos jako narzędzie pracy. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem. 2. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego. 3. Postawa ciała a głos. 4. Ćwiczenia relaksacyjne, rozluźniające i usprawniające jako podstawa do nauki prawidłowego oddechu, zdrowej fonacji i prawidłowej artykulacji. 6. Ćwiczenia oddechowe: ustalenie właściwego toru oddechowego, regulacja fazy wydechowej, rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas mówienia 7. Ćwiczenia fonacyjne: bezpieczne wydobywanie dźwięku, ustalenie średnicy głosu, stabilizacja głosu, rozwijanie możliwości głosowych 8. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych. 9. Ćwiczenia artykulacyjne 10. Praca nad techniką mowy. Zasady poprawnej wymowy polskiej |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła, rozliczenie z zadań domowych, kontrola obecności (dopuszczone 2 nieobecności), ustne zaliczenie wybranej lektury ze spisu literatury do przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa dla studentów geografii (2 ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.