Historia starożytna ziem polskich, semestr II - wykład [2900-LZ-HSZP/L-W]
Semestr letni 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia starożytna ziem polskich, semestr II - wykład [2900-LZ-HSZP/L-W] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 44 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Michał Przeździecki |
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski 1998. Wielka Historia Polski, t. 1, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków. Kozłowski J.K, Mallegni, F. 2004. Wielka historia świata. Tom 1, Świat przed „rewolucją” neolityczną, Oficyna Wydawnicza Fogra. Śliwa, J., i in. 2005. Wielka historia świata. Tom 2, Stary i nowy świat. Od rewolucji neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Świat Książki. Literatura pomocnicza: Encyklopedia historyczna świata, t. 1, Prehistoria, red. J. K. Kozłowski, 1999 K. Godłowski, K.J. Kozłowski, Historia starożytna ziem polskich, Warszawa 1985. Pradzieje ziem polskich, red. J. Kmieciński, t. 1, cz. 1 i 2, Łódź 1989. A. Kokowski, Starożytna Polska. Od trzeciego stulecia przed narodzeniem Chrystusa do schyłku starożytności., Warszawa 2005 |
Zakres tematów: |
Jeden wykład synchroniczny - wymagana obecność 8 czerwca 2024 r., godz. 15:15-16:45 Zajęcia obejmują trzy główne grupy zagadnień. 1. Wprowadzenie do metodologii oraz metodyki badań archeologicznych ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących pozyskiwania, podziału i sposobów analizy źródeł kopalnych, a także możliwości wykorzystania ich w pracy historyka. 2. Prezentację podstawowych metody datowania zabytków oraz ustalania chronologii zjawisk i wydarzeń dla czasów prahistorycznych. 3. Charakterystykę systemów oraz kryteriów periodyzacji pradziejów. 4. Zarys historii starożytnej ziem polskich, w tym: -charakterystykę najważniejszych zjawisk i wydarzeń składających się na definicje poszczególnych epok oraz okresów; -charakterystykę głównych jednostek taksonomicznych (kultur archeologicznych); -prezentację najważniejszych stanowisk archeologicznych i kategorii zabytków z epoki kamienia, brązu oraz żelaza; -omówienie węzłowych kwestii związanych z przemianami społecznymi, gospodarczymi i technologicznymi w pradziejach. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w trybie hybrydowym, w formie wykładu. Jego główny element stanowi prezentacja multimedialna (przesłana studentom jako nagranie video). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Arkusz egzaminacyjny zawiera trzy, wybrane pytania z zakresu zagadnień poruszanych w semestrze zimowym oraz letnim. Pytania koncentrują się na charakterystyce kluczowych fenomenów kulturowych epoki kamienia, epoki brązu i epoki żelaza. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest w skali 0-5 pkt. Do zaliczenia egzaminu łącznie należy uzyskać, min. 7 pkt. Szczegółowe kryteria oceny: 0-6 pkt. – 2; 7-8 pkt. – 3; 9 pkt – 3+; 10-11 pkt. – 4; 12 pkt. – 4+; 13-14 pkt. – 5; 15 pkt. - 5! |
Uwagi: |
dr Michał Przeździecki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.