10 minut plays odsłona druga, czyli wyrwij się codzienności (10-minute plays on stage, or break out of everyday life)i [4024-TWDAN-OG]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | 10 minut plays odsłona druga, czyli wyrwij się codzienności (10-minute plays on stage, or break out of everyday life)i [4024-TWDAN-OG] | ||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 13:00
sala 21 Pałac Zamojskich - Nowy Świat 69 jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||
Prowadzący: | Elżbieta Grzyb | ||||||
Literatura: |
Literatura Teksty źródłowe: Adkins K. J., Potato Salad, w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016. Craig, L. What I meant was, Grief, Throwing your voice, Boyfriend Riff, Drugs in America w: What I meant was : New Plays and Selected One-Acts, Theatre Communications Group 1998. Burton, R. (red), Long Story Short. An anthology of (Mostly) 10-minute Plays, Playwrights Canada Press, Toronto 2016. Kushner, T. Reverse Transcription – Six Playwrights Bury a Seventh, Hydriotaphia OR – the Death of Dr. Browne, Terminating, East Coast Ode to Howard Jarvis – a Little Teleplay in Tiny Monologues, Death and Taxes w: Death and Taxes. Hydriotaphia OR – the Death of Dr. Browne, Theatre Communications Group 1998. Rivers H. D. delicious(!), w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016. Saulsberry A. M., Funny, I’m Still a Negro, w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016. Wykes, W., The Profession, The Father Clock, Fading Joy w: Three Plays of the Absurd, Black Box Press, Los Angeles 2006. Wykes, W., Beer Girl, Family 2.0, The Worker, The Unwanted http://www.one-act-plays.com/playwrights/walter_wykes.html Wykes, W., (red.) Ten 10-minute Plays, Black Box Press, 2008. 10-minute-plays. High-octane Drama for a Fast-food Nation. http://www.10-minute-plays.com Opracowania krytyczne: Freeman J., New Performance/ New Writing. Texts and Contexts in Contemporary Theatre Palgrave 2016. Kowzan T., Znak w teatrze, w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I: Dramat – Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1976, s. 299–396. Kowzan T., O autonomiczności sztuki widowiskowej w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I: Dramat – Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1976, s. 327–340. Kowzan T., O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I: Dramat – Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1976, s. 341–361. Kott J., Koniec teatru niemożliwego, w: idem, Kamienny Potok, Aneks, Londyn 1986, s. 111-120. Robinson M., The Other American Drama, Cambridge University Press 1994. Saddik A. J., Contemporary American Drama, Edinburgh University Press 2007. Ubersfeld, A. Czytanie teatru, Warszawa PWN 2002. |
||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia realizowane w SzJO 1. 10-minute play – teatr zaangażowany? Od jednoaktówki do jednominutówki. Geneza i historia krótkich form dramatycznych. 2. Craig L., What I Meant Was, Grief. 3. Wykes W. Family 2.0, Beer Girl, Belke, D., The Baited blade C. Bilodeu, Green Dating. 4. Adkins K. J., Potato Salad, Saulsberry A. M., Funny I am still a Negro, Craig L., Throwing your Voice. 5. Próby czytane. Zajęcia realizowane w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem 6. Tworzenie wstępnej koncepcji inscenizacji wybranej sztuki (reżyseria, światło, dźwięk, ruch itp.) 7. Zajęcia dykcyjne: ćwiczenia artykulacyjne, czytanie tekstu, wariacje na temat danego tekstu. 8. Emisja głosu: praca indywidualna nad emisją głosu, skalą dźwięku, prawidłowy oddech, umuzykalnienie. 9. Ćwiczenia tekstowe: praca nad tekstem i dykcją, interpretacja wybranego fragmentu, sposoby podawania tekstu ze sceny. 10. Ćwiczenia ruchowe: etiudy pobudzające wyobraźnię, etiudy pomocne w pracy z partnerem scenicznym, wpływ publiczności na działanie aktora. 11. Praca nad świadomością własnego ciała, koncentracją i pamięcią. 12. Przygotowanie inscenizacji wybranej 10-minute play. 13. Przygotowanie inscenizacji wybranej 10-minute play. 14. Prezentacje przygotowanych spektakli. 15. Prezentacje przygotowanych spektakli. Dyskusja. Podsumowanie kursu. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, indywidualne projekty studenckie, mediacja językowa i kulturowa, warsztaty teatralne |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: Obecność i aktywny udział w warsztatach – 50 % Zaliczenie końcowe – 50% projekty studenckie: twórczy udział w stworzeniu inscenizacji wybranej 10-minute play. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu – 2. Zasady zaliczenia poprawkowego – wykonanie projektu: esej, przekład wybranej sztuki, stworzenie lub wystawienie własnej 10-minute play. Projekt należy dostarczyć w czasie sesji poprawkowej. |
||||||
Uwagi: |
Przedmiot ma charakter podstawowy, nie jest wymagana wstępna wiedza o dramacie ani doświadczenie sceniczne, może być realizowany na dowolnym roku w toku studiów stacjonarnych. Zajęcia w sali dydaktycznej Szkoły Języków Obcych UW, warsztaty w sali prób i na scenie Teatru im. S. I. Witkiewicza w Zakopanem. Zajęcia realizowane w języku polskim i angielskim; zadania wykonywane podczas zajęć mają za podstawę sztuki w języku angielskim, w czasie analiz, dyskusji i warsztatów korzystać będziemy z metody mediacji językowej, czyli będziemy się posługiwać j. polskim i j. angielskim. Warsztaty zostaną zrealizowane w dwa weekendy semestru letniego 2024/2025 I. 8.03. 2025-9.03.2025, godz. 9.00 -13.00. Centrum Nauczanie Języków Obcych, ul. Nowy Świat 69, klatka B, II piętro II. 28.03-30.03. 2025, Teatr Witkacego, Zakopane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.