Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

10 minut plays odsłona druga, czyli wyrwij się codzienności (10-minute plays on stage, or break out of everyday life)i [4024-TWDAN-OG] Semestr letni 2024/25
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: 10 minut plays odsłona druga, czyli wyrwij się codzienności (10-minute plays on stage, or break out of everyday life)i [4024-TWDAN-OG]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024L] (jeszcze nie rozpoczęty)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 13:00
sala 21
Pałac Zamojskich - Nowy Świat 69 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-03-08 09:00 : 13:00 sala 21
Pałac Zamojskich - Nowy Świat 69
2025-03-09 09:00 : 13:00 sala 21
Pałac Zamojskich - Nowy Świat 69
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Elżbieta Grzyb
Literatura:

Literatura Teksty źródłowe:

Adkins K. J., Potato Salad, w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016.

Craig, L. What I meant was, Grief, Throwing your voice, Boyfriend Riff, Drugs in America w: What I meant was : New Plays and Selected One-Acts, Theatre Communications Group 1998.

Burton, R. (red), Long Story Short. An anthology of (Mostly) 10-minute Plays, Playwrights Canada Press, Toronto 2016.

Kushner, T. Reverse Transcription – Six Playwrights Bury a Seventh, Hydriotaphia OR – the Death of Dr. Browne, Terminating, East Coast Ode to Howard Jarvis – a Little Teleplay in Tiny Monologues, Death and Taxes w: Death and Taxes. Hydriotaphia OR – the Death of Dr. Browne, Theatre Communications Group 1998.

Rivers H. D. delicious(!), w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016.

Saulsberry A. M., Funny, I’m Still a Negro, w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016.

Wykes, W., The Profession, The Father Clock, Fading Joy w: Three Plays of the Absurd, Black Box Press, Los Angeles 2006.

Wykes, W., Beer Girl, Family 2.0, The Worker, The Unwanted

http://www.one-act-plays.com/playwrights/walter_wykes.html

Wykes, W., (red.) Ten 10-minute Plays, Black Box Press, 2008.

10-minute-plays. High-octane Drama for a Fast-food Nation.

http://www.10-minute-plays.com

Opracowania krytyczne:

Freeman J., New Performance/ New Writing. Texts and Contexts in Contemporary Theatre Palgrave 2016.

Kowzan T., Znak w teatrze, w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I: Dramat – Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1976, s. 299–396.

Kowzan T., O autonomiczności sztuki widowiskowej w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I: Dramat – Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1976, s. 327–340.

Kowzan T., O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I: Dramat – Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1976, s. 341–361.

Kott J., Koniec teatru niemożliwego, w: idem, Kamienny Potok, Aneks, Londyn 1986, s. 111-120.

Robinson M., The Other American Drama, Cambridge University Press 1994.

Saddik A. J., Contemporary American Drama, Edinburgh University Press 2007.

Ubersfeld, A. Czytanie teatru, Warszawa PWN 2002.

Zakres tematów:

Zajęcia realizowane w SzJO

1. 10-minute play – teatr zaangażowany? Od jednoaktówki do jednominutówki. Geneza i historia krótkich form dramatycznych.

2. Craig L., What I Meant Was, Grief.

3. Wykes W. Family 2.0, Beer Girl, Belke, D., The Baited blade C. Bilodeu, Green Dating.

4. Adkins K. J., Potato Salad, Saulsberry A. M., Funny I am still a Negro, Craig L., Throwing your Voice.

5. Próby czytane.

Zajęcia realizowane w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem

6. Tworzenie wstępnej koncepcji inscenizacji wybranej sztuki (reżyseria, światło, dźwięk, ruch itp.)

7. Zajęcia dykcyjne: ćwiczenia artykulacyjne, czytanie tekstu, wariacje na temat danego tekstu.

8. Emisja głosu: praca indywidualna nad emisją głosu, skalą dźwięku, prawidłowy oddech, umuzykalnienie.

9. Ćwiczenia tekstowe: praca nad tekstem i dykcją, interpretacja wybranego fragmentu, sposoby podawania tekstu ze sceny.

10. Ćwiczenia ruchowe: etiudy pobudzające wyobraźnię, etiudy pomocne w pracy z partnerem scenicznym, wpływ publiczności na działanie aktora.

11. Praca nad świadomością własnego ciała, koncentracją i pamięcią.

12. Przygotowanie inscenizacji wybranej 10-minute play.

13. Przygotowanie inscenizacji wybranej 10-minute play.

14. Prezentacje przygotowanych spektakli.

15. Prezentacje przygotowanych spektakli.

Dyskusja. Podsumowanie kursu.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, indywidualne projekty studenckie, mediacja językowa i kulturowa, warsztaty teatralne

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:

Obecność i aktywny udział w warsztatach – 50 %

Zaliczenie końcowe – 50% projekty studenckie: twórczy udział w stworzeniu inscenizacji wybranej 10-minute play.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu – 2.

Zasady zaliczenia poprawkowego – wykonanie projektu: esej, przekład wybranej sztuki, stworzenie lub wystawienie własnej 10-minute play. Projekt należy dostarczyć w czasie sesji poprawkowej.

Uwagi:

Przedmiot ma charakter podstawowy, nie jest wymagana wstępna wiedza o dramacie ani doświadczenie sceniczne, może być realizowany na dowolnym roku w toku studiów stacjonarnych.

Zajęcia w sali dydaktycznej Szkoły Języków Obcych UW, warsztaty w sali prób i na scenie Teatru im. S. I. Witkiewicza w Zakopanem.

Zajęcia realizowane w języku polskim i angielskim; zadania wykonywane podczas zajęć mają za podstawę sztuki w języku angielskim, w czasie analiz, dyskusji i warsztatów korzystać będziemy z metody mediacji językowej, czyli będziemy się posługiwać j. polskim i j. angielskim.

Warsztaty zostaną zrealizowane w dwa weekendy semestru letniego 2024/2025

I. 8.03. 2025-9.03.2025, godz. 9.00 -13.00. Centrum Nauczanie Języków Obcych, ul. Nowy Świat 69, klatka B, II piętro

II. 28.03-30.03. 2025, Teatr Witkacego, Zakopane.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)