Translatoria dla studiów dziennych (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Archeologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | 2024L | |||||
2800-DTARRZY | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć jest przedstawienie problematyki archeologii armii rzymskiej w odniesieniu do różnych części imperium i różnych okresów historycznych. Studenci pogłębią wiedzę dotyczącą struktury i funkcjonowania armii rzymskiej, a następnie zapoznają się z pozostałościami archeologicznymi stanowisk związanych z armią rzymską oraz zabytkami ruchomymi. Celem zajęć będzie pokazanie sposobu rozpoznawania i interpretacji obiektów architektonicznych, pozostałości strukturalnych oraz zabytków ruchomych związanych z armią rzymską. Zajęcia pomocnicze mają formę konwersatoriów poświęconych wybranym szczegółowym zagadnieniom związanym z tematyką seminariów. |
|
|||
2800-DTEIT | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2025-02-17) Translatoria dla studiów dziennych
Skrócony opis
This course delves into the transformative period of the Byzantine-Early Islamic transition in the Near East and North Africa, challenging traditional, colonial-era perceptions of urban decline and cultural destruction. By integrating case studies from these regions, students will critically assess the complex and often subtle impacts of the Arab conquests, which remain largely invisible in the archaeological record. The course emphasizes the importance of material culture—pottery, glass, and numismatics—in understanding shifts in communal identity and socio-economic structures. A key focus is the exploration of the motivations and reasons behind the Arab conquests, juxtaposing textual narratives with archaeological evidence to foster a holistic understanding of this crucial moment in global history. |
|
|||
2800-DTANG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wykształcenie płynności w posługiwaniu się językiem angielskim oraz specjalistyczną terminologią z zakresu archeologii. Studenci będą analizować różnego typu teksty m.in. artykuły czy rozdziały z książek, nauczą się opisywać i tworzyć prezentacje oraz postery naukowe (w języku angielskim). Te-matyka tekstów zostanie dobrana do zainteresowań studentów. |
|
|||
2800-DTSPIRIT | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DTPALEO | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This class will provide an insight into the human evolution, with the special attention towards the last two million years. The lecture will try to comprise the evolutionary and biological approach along with the archaeological and socio-cultural one. The main stress will be put on the presentation of the actual fossil records for human evolution and the sites they were discovered at. The goal will be achieved by the use of visual presentations and required readings assigned for each class. |
|
|||
2800-DTSELE | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DTANT | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym celem zajęć jest wskazanie, że historia sztuki starożytnej rozumiana jako analiza zjawisk artystycznych i śledzenie ich ewolucji powstała już w starożytności, o czym świadczą różne dzieła autorów greckich i łacińskich. Lektura tekstów i komentarz, niekiedy w zestawieniu ze źródłami ikonograficznymi, pozwala uświadomić sobie, że nasz obraz sztuki antycznej w dużej mierze jest uwarunkowany terminami, pojęciami, kategoriami opisu, ocenami estetycznymi, przekazanymi nam przez Platona, Arystotelesa, Cycerona, Witruwiusza, Pliniusza Starszego, Plutarcha, Lukiana i wielu innych pisarzy. |
|
||||
2800-DTTA | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Taphonomy, from the bioarchaeological point of view, focuses on the processes that happen to the body between the death and the recovery of what remained of it. The course will introduce not only a theoretical and methodological approach to taphonomy, but also examine post-depositional processes that may influence the state of preservation of archaeological human remains. |
|
|||
2800-DTWEBR | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The main aim of this course is to introduce participants to the fundamentals of pottery of the Near East from the Early Roman to Late Ottoman periods (from the 1st to early 20th century AD). It does so through lectures, the hands-on examination of various pottery samples and the critical elaboration of selected scientific papers. In addition to that, students will be preliminarily introduced to basic quantitative methods and laboratory analyses. The main flow of the discussion during the course will oscillate around various issues related to the socio-economic significance and life cycle of pottery. The program offers participants the chance to acquire fundamental knowledge on the use of mass pottery material in the archaeological record, understand the ceramic production and distribution processes, observe the changing characteristics of pottery for all historical periods discussed, and finally gain familiarity with modern methodology of pottery studies. |
|
|||