Konwersatoria dla studiów II stopnia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Archeologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024L | 2024 | |||||
2800-DF-DOM | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem zajęć jest „household archaeology”, relatywnie nowy i jeden z głównych obszarów zainteresowań w badaniach archeologicznych w ostatnich latach. Na zajęciach przedstawione zostaną główne założenia związane z „household archaeology”, metody badawcze i główne problemy tego kierunku badań oraz ich potencjał w rekonstrukcji życia dawnych społeczeństw. Głównym celem „household archaeology” jest dom i jego mieszkańcy – nie tylko w wymiarze materialnym, ale także związków społecznych i ekonomicznych. Zagadnienia związane z „household archaeology” zostaną przedstawione na wybranych przykładach z wykorzystaniem różnorodnych źródeł archeologicznych. Głównym tematem zajęć jest dom na Bliskim Wschodzie. Jednak w ramach zajęć przykłady „household archaeology” z innych rejonów mogą być również dyskutowane |
|
|||
2800-DFCIA | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFAMPS | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką archeologii Mezoameryki oraz obszarów sąsiadujących od północy i południa w oparciu o najnowsze wyniki badań. |
|
|||
2800-DFSYAW | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFTEPOD | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFAZOO | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFSAKMEZ | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć będą świątynie, które były jednymi z najważniejszych budowli miast Mezopotamii. W trakcie zajęć dyskutowane będą różne typy świątyń oraz inne założenia sakralne, takie jak zigguraty. W ramach zajęć studenci będą mieli okazje dowiedzieć się co wyróżnia świątynie mezopotamskie od innych budowli a także czym wyróżniały się różne typy świątyń wznoszone w Mezopotamii od okresu neolitu do upadku imperium nowobabilońskiego. Oprócz koncepcji architektonicznej na zajęciach omawiane będą również kwestie związane z kultem oraz rytuałami odprawianymi w świątyniach mezopotamskich |
|
|||
2800-DFEPIGR | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFLACAR | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DF-GEOII | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
2800-DFIKON | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są ikonografii antycznej od okresu hellenistycznego, aż po późny antyk, na obszarze wokół Morza Śródziemnego. Zajęcia typu fakultatywnego będą opierały się na pracy zespołowej ze studentami. Po wstępnych zajęciach, gdzie zostaną omówione zasady badawcze pracy nad artefaktami z dekoracją plastyczną, przejdziemy do odpowiedzenia na pytanie dlaczego należy badać artefakt zaczynając od szerokiego kontekstu i stopniowo przechodząc do kontekstu regionalnego, aż wreszcie do kontekstu lokalnego, aby na końcu skupić się na kontekście partykularnym zabytku stanowiącego część większej całości. Zwrócimy uwagę na badania plurydyscyplinarne artefaktu. Omówimy metody stosowane przy badaniu zabytków sztuk wizualnych (ikonologia, metoda kognitywna, metoda mikrohistoryczna). Wraz ze studentami, zajmiemy się prześledzeniem krytyki wybranego dzieła (rzemiosła, sztuki) szeroko dyskutowanego w literaturze naukowej. |
|
|||
2800-DFIKPRE | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
2800-DFKULMAT | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dedykowane są studentom zainteresowanym kulturą świata antycznego oraz ich sąsiadów, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów europejskiego Barbaricum. Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom wyglądu i funkcji przedmiotów, w szczególności używanych na co dzień w świecie antycznym. Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. |
|
|||
2800-DFLADO | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia, przeznaczone dla studentów archeologii, mają na celu zaznajomienie studentów z osobliwościami łaciny dojrzałego i późnego średniowiecza z zakresu ortografii, fleksji, składni i leksyki, w stopniu umożliwiającym samodzielne tłumaczenie tekstów. Stosowaną metodą jest wspólna lektura tekstu, której towarzyszy objaśnianie napotykanych osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych; studenci podczas zajęć tłumaczą zarówno teksty prozatorskie, jak i poetyckie. |
|
|||
2800-D-LAC | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-D4-LAC | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia, przeznaczone dla studentów archeologii, mają na celu zaznajomienie studentów z rękopiśmiennym zapisem tekstu łacińskiego w późnym średniowieczu (XIV–XV w.), w stopniu umożliwiającym samodzielną lekturę takich tekstów. Stosowaną metodą jest wspólna lektura tekstu, której towarzyszy objaśnianie napotykanych zagadnień natury paleograficznej, a także osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych; studenci podczas zajęć czytają różne teksty prozatorskie. |
|
|||
2800-DFPROJ | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uczestnicy/uczestniczki zajęć otrzymają ze strony prowadzącego wsparcie w zakresie realizacji swoich projektów mających na celu przygotowanie pracy dyplomowej. Prowadzący zajęcia przyjmuje studentów/studentki, którzy zainteresowani są projektami z obejmującymi geograficznie cały basen Morza Śródziemnego, w umownych ramach czasowych pomiędzy rokiem 500 p.n.e. a 1500 n.e. Zajęcia oparte będą o indywidualne spotkania studentów/studentki z prowadzącym. Raz w miesiącu odbywać się będą wspólne spotkania wszystkich uczestników w celu omówienia postępów prac. Zajęcia mają pomóc w formułowaniu tematów projektów, zbieraniu danych do nich, inspirowaniu dyskusji nad problemami badawczymi oraz rozwiązywaniu problemów o charakterze warsztatowym. |
|
||||
2800-D3-NUM | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o możliwościach, jakie dają archeologii znaleziska monet. Uczą się interpretacji symboliki na monetach i znaczenia ikonografii, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji monety w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych, a także możliwości prezentowania bogatej ikonografii na monetach szerokiemu gronu odbiorców. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji Power Point, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej. |
|
|||
2800-DFPIR | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Zajęcia pomyślane są tak, by dać studentom podstawową wiedzę oraz wiedzę o możliwościach dalszego jej poszerzania. Omawiane będą stanowiska archeologiczne, zabytki i ich interpretacja, ogromna rola położenia geograficznego stanowiska. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU (nie referatów studentów!). Mają zawsze ten sam schemat (prezentacja Power Point, bardzo bogato ilustrowana): 1. przedstawienie ogólnego celu danych zajęć 2. przedstawienie celów szczegółowych (od 5 do 8) 3. wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. 4. podsumowanie. |
|
|||
2800-DFOST | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFPAII | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFPICH | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2800-DFZLOTO | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Złoto odgrywało olbrzymią rolę w procesie formowania się elit barbarzyńskich oraz miało wpływ na dywersyfikację społeczeństwa. Elity, wywodzące się z klasy wojowników, wchodziły w posiadanie złota rzymskiego w różnych okolicznościach – na skutek rabunku, w wyniku płaconych trybutów czy w formie podarunków polityczno-dyplomatycznych od cesarzy rzymskich. Celem tych zajęć będzie przeanalizowanie przepływu złota z obszarów Cesarstwa do Barbaricum, wyjaśnienie przyczyn i okoliczności oraz zrozumienie jaką funkcję odgrywały złote monety i złoto w społecznościach barbarzyńskich u schyłku starożytności, w momencie powstawania pierwszych germańskich królestw w Europie. |
|
||||
2800-DFRZZLO |
Rzymskie złoto rusza na północ i zachód (od 2025-02-17)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2025-02-17) Konwersatoria dla studiów II stopnia
Skrócony opis
Złoto odgrywało olbrzymią rolę w procesie formowania się elit barbarzyńskich oraz miało wpływ na dywersyfikację społeczeństwa. Elity, wywodzące się z klasy wojowników, wchodziły w posiadanie złota rzymskiego w różnych okolicznościach – na skutek rabunku, w wyniku płaconych trybutów czy w formie podarunków polityczno-dyplomatycznych od cesarzy rzymskich. Celem tych zajęć będzie przeanalizowanie przepływu złota z obszarów Cesarstwa do zachodniego i północnego Barbaricum,wyjaśnienie przyczyn i okoliczności napływu oraz zrozumienie jaką funkcję odgrywały złote monety i złoto w społecznościach barbarzyńskich u schyłku starożytności, w momencie powstawania pierwszych germańskich królestw w Europie. |
|
||
2800-C1-BUD | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zarysowanie procesu ewolucji budownictwa na Bliskim Wschodzie i w Europie. Na przykładach wybranych źródeł archeologicznych przedstawiona zostanie geneza i rozwój najstarszych form budownictwa od jaskiń i szałasów górnego paleolitu do planowych układów protourbanistycznych późnego neolitu i wczesnej epoki brązu. Istotnym elementem zajęć jest także zapoznanie słuchaczy z terminologią i technicznymi aspektami opisu źródeł archeologiczno-architektonicznych. |
|
|||
2800-DFBUDO | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zarysowanie procesu ewolucji budownictwa na Bliskim Wschodzie i w Europie. Na przykładach wybranych źródeł archeologicznych przedstawiona zostanie geneza i rozwój najstarszych form budownictwa od jaskiń i szałasów górnego paleolitu do planowych układów protourbanistycznych późnego neolitu i wczesnej epoki brązu. Istotnym elementem zajęć jest także zapoznanie słuchaczy z terminologią i technicznymi aspektami opisu źródeł archeologiczno-architektonicznych. |
|
|||
2800-DFSEF | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja wybranych problemów badań nad sztuką Egiptu faraońskiego. |
|
|||
2800-DFSLAD | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach omówione zostaną najnowsze badania archeologiczne z ostatnich lat, które wpłynęły na naszą wiedzę o najdawniejszych dziejach człowieka. Uczestnicy zapoznają się z nowymi odkryciami i metodami badawczymi, a także będą mieli okazję do dyskusji na temat możliwości rekonstruowania przeszłości oraz wiarygodności nowych, często sensacyjnych doniesień. |
|
|||
2800-DB2-PRZYR | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ogólna charakterystyka czwartorzędu ze szczególnym uwzględnieniem badań paleoekologicznych ostatniego interglacjału zdominowanego przez działalność człowieka rozumnego. |
|
|||
2800-DFWOJ | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ostatnie stulecia przed Chr. to czas gwałtownych przemian w organizacji społecznej i politycznej, a także w gospodarce plemion barbarzyńskich, przede wszystkim Celtów, a następnie też Germanów. Wzrasta znaczenie etosu wojownika i potrzeba jego manifestacji, co wiąże się z organizowaniem kolejnych wypraw o charakterze łupieżczym, ale też kolonizacyjnym. W tym czasie też kształtują się nowe ośrodki władzy i dochodzi do wyraźnego przyspieszenia w rozwoju cywilizacyjnym i ekonomicznym tych społeczności za sprawą sieci dalekosiężnych powiązań, a także do rozkwitu wyspecjalizowanego rzemiosła. Wszystkie te zjawiska wiązały się też z utrzymywaniem przez Barbarzyńców intensywnych kontaktów ze światem cywilizacji śródziemnomorskich. Przedmiotem zajęć jest analiza tych przemian oraz próba określenia towarzyszących im mechanizmów społecznych i uwarunkowań historycznych, które skutkowały różnym efektem końcowym w poszczególnych częściach Europy barbarzyńskiej. |
|
|||