Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział "Artes Liberales")
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3700-AL-EB-qZS |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów nie specjalizujących się w dziedzinie nauk biologicznych z teorią ewolucji i historią życia na Ziemi. Poruszane też będą zaganienia związane z odbiorem społecznym teorii ewolucji i jej krytyką. |
|
||
3700-AL-JUS-qZS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z twórczością Kima Stanleya Robinsona, ze szczególnym uwzględnieniem powieści, których głównym tematem jest rozwiązanie problemów związanych z kryzysem klimatycznym. Omawiane utwory będą analizowane w szerszym kontekście zjawisk takich jak cli-fi, utopia, utopia krytyczna, wyobcowanie poznawcze oraz pro-ekologiczne ruchy społeczne. |
|
||
3700-AL-KDS-qZS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest pokazanie jak od 150 lat teoria ewolucji wpływa na kulturę popularną, a zwłaszcza inspiruje twórców literatury fantastycznej Podczas zajęć będziemy czytać zarówno teksty literackie z przełomu 19. i 20. wieku (Herbert George Wells, Arthur Conan Doyle) jak i utwory dwudziestowiecznych pisarzy sięgających niekiedy po konwencję science fiction (Kurt Vonnegut, Doris Lessing, William Golding). Omówimy także przykładowe fantazje twórców literatury neowiktoriańskiej (John Fowles, John Darnton, Tracy Chevalier). Kontekstem dla naszych rozważań będą poświęcone teorii ewolucji i biografii jej twórcy teoretyczne teksty pisane od lat 70. ubiegłego wieku autorstwa m.in. Billa Brysona, Richarda Dawkinsa i Edwarda O Wilsona. |
|
||
3700-AL-KMPZL-qZS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia na interesujących, ważnych i czasami kontrowersyjnych przykładach będą służyć omówieniu zagadnienia, czy jest możliwa komunikacja pomiędzy człowiekiem i zwierzętami: towarzyszącymi, dzikimi, w tym niebezpiecznymi. Zajęcia będą poświęcone zgłębianiu interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy zajmującej się porozumiewaniem się zwierząt. Będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytania, jak komunikują się zwierzęta w obrębie jednego gatunku (komunikacja wewnątrzgatunkowa), różnych gatunków (komunikacja międzygatunkowa) oraz zastanowimy się, czy w relacji człowiek – zwierzę(ta) zachodzi porozumienie korzystne dla obu stron, czy celem tej komunikacji może być stworzenie wspólnoty komunikacyjnej. |
|
||
3700-AL-LDPAS-qZS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dyskusji stanowić będą przykłady publikowanej w XXI w. polskiej i obcej twórczości dla młodych osób czytających, które ukazują zjawiska znaczące z perspektywy animal studies. Osoby tworzące literaturą dziecięcą od jej zarania wykorzystują zwierzęta jako nośniki znaczeń symbolicznych lub mało ważny element świata przedstawionego, jednak w ostatnich dekadach zauważyć można zwrot ku zwierzętom i podejmowanie tematów związanych z ich dobrostanem, etycznym traktowaniem czy wymieraniem gatunków. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym w warstwie werbalnej i wizualnej, a analiza wybranych publikacji pozwoli na ukazanie współczesnej książki dla dzieci jako nośnika treści ważnych z perspektywy animal studies. Ponadto, osoby studiujące zaprezentują wyniki własnych badań w formie przygotowywanych w tandemach referatów. |
|
||
3700-AL-MPO-qZS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest dorobkowi amerykańskiego historyka, socjologa i badacza miasta Lewisa Mumforda. Podczas zajęć omówiona zostanie historia kształtowania się miast oraz problematyka współczesnego projektowania urbanistycznego, którym badacz przyglądał się przez ponad dziewięć dekad swojego życia. Mumford, urodzony w 1895 roku w Nowym Jorku, był bezpośrednim świadkiem przemian architektonicznych i społecznych, jakie zachodziły w miastach Zachodu. Dużą część swoich prac poświęcił opisywaniu doświadczenia zamieszkiwania w przestrzeniach silnie zurbanizowanych, wpływowi architektury i techniki na jakość i komfort życia oraz kluczowej roli natury w dobrostanie człowieka. Podczas kursu przeanalizujemy sposób patrzenia na miasto, jaki proponował Mumford i skonfrontujemy go także z teoriami współczesnymi oraz zestawimy z konkretnymi przykładami przestrzeni Warszawy i Nowego Jorku. Centralną osią rozważań będzie pojęcie organiczności, które występuje w pracach Mumforda. |
|
||
3700-AL-PSRP-qZS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prowadzone przez dr biologii specjalizującą się w pracy nad świadectwami Zagłady interdyscyplinarne zajęcia „Pamięć środowiskowa – rozpoznania, perspektywy i narracje pozaludzkie” uwzględniające perspektywy nauk przyrodniczych i humanistycznych wprowadzają studentów w mnogość konotacji związanych z coraz częściej spotykanym terminem „pamięci środowiskowej” (environmental memory). Łącząc podejścia z obszaru badań nad pamięcią, biologii oraz humanistyki środowiskowej, rozważane będą różnokierunkowe konceptualizacje tej kategorii, nie posiadającej dotąd jednoznacznej definicji. Forma zajęć zakłada dyskusje z zaproszonymi specjalistami/kami, których celem będzie próba zbliżenia się do innych niż antropocentryczna perspektyw w narracjach pamięci i postpamięci oraz perspektywa relacji między ludźmi a innymi zwierzętami, roślinami, mikrobami w projektowaniu przestrzeni w kontekście pamięci. |
|
||
3700-AL-SWZ-qZS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skupiają się na wybranych zagadnieniach dotyczących zwierząt w sztuce. Polegają na bliskim przyjrzeniu się reprezentacjom artystycznym wybranej kwestii związanej ze zwierzętami w perspektywie zoocentrycznej z uwzględnieniem różnych kontekstów społecznych, kulturowych i etycznych. |
|
||
3700-AL-WEN-qZS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest omówienie zjawiska współczesnego ekstraktywizmu, czyli nieograniczonej eksploatacji zasobów w celu czerpania z nich określonego zysku. Ekstraktywizm zyskał znaczenie w kontekście szeroko rozumianej natury, zwłaszcza w związku z debatą o nadciągającej katastrofie klimatycznej oraz zmieniającej się roli zasobów naturalnych. Obecną ekstraktywistyczną fazę kapitalizmu – jak wskazuje profesor Vladan Joler – wyróżnia jednak to, iż gospodarka wykorzystuje niemalże wszystko: zasoby naturalne znajdujące się na ziemi, pod ziemią, pod powierzchnią wody, pod dnem morskim, w kosmosie, a także dane analogowe i cyfrowe oraz pracę i wszelką ludzką aktywność. |
|
||
3700-AL-ZWA-qZS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jednym z centralnych problemów w studiach nad umysłem jest kwestia mechanizmów odpowiadających za zdolność żywych organizmów do wchodzenia w interakcje ze stale i dynamicznie zmieniającym się środowiskiem. Na niniejszych zajęciach omówimy jedną z propozycji rozwiązania tego problemu, tzw. teorię afordancji, wprowadzoną do nauki przez Jamesa Gibsona, amerykańskiego kognitywistę i twórcę nurtu psychologii ekologicznej. Poznamy wypracowaną przez ten nurt koncepcję poznania nieopartego o obliczenia i reprezentacje mentalne, w którym kluczową rolę odgrywa bezpośredni, ściśle ucieleśniony przepływ informacji pomiędzy środowiskiem a działającym w nim organizmem. Dokonamy też przeglądu wpływu, który ta koncepcja wywarła na inne dziedziny ludzkiej działalności, w szczególności design i studia nad krajobrazem i miejscami pamięci. |
|
||
3700-AL-ZSXIX-qZS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu ukazanie wielu perspektyw przedstawiania zwierząt w literaturze i sztuce XIX wieku – od romantyzmu do modernizmu. Ważne okażą się takie ujęcia badawcze, jak: ekokrytyka, animal painting, antropologia, przełom darwinowski, green cultural studies, nature writing. Zwierzęta staną się tu interesujące jako tematy wyobraźni, dlatego istotne miejsce zajmie korespondencja sztuk – malarstwa i literatury. W centrum zainteresowania znajdują się kwestie związane z definiowaniem oraz postrzeganiem przyrody przez człowieka. Zajęcia skierowane są dla tych, którzy interesują się tendencjami artystycznymi XIX wieku. |
|
||