Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział "Artes Liberales")
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024 | |||||
3700-AL-TPMZN-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera oryginalną perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. Teologia jako język humanistyki posługuje się bezpośrednim doświadczeniem człowieka, przekładając formy życia, twórczości, zachowań, uczuć, relacji społecznych na kategorie dyskursywne, wokół których na nowo budowany jest orbis humanum. Poprzez takie sproblematyzowanie teologii w jej polu zainteresowania znajduje się malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, doświadczenie mistyczne, liturgiczne czy ascetyczne. W ten sposób buduje się system nadrzędnych kategorii, wyznaczających dyskurs filozoficzny. Każda z wymienionych dziedzin, w obszarze teologii jako języka humanistyki zyskuje nową interpretację, dla każdej z nich teologia staje się nowym kluczem hermeneutycznym. |
|
|||
3700-AL-TPOK-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej, także w dialogu z innymi tradycjami i religiami; refleksji, co w nich wspólne i co odrębne. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. Teologia jako język humanistyki posługuje się bezpośrednim doświadczeniem człowieka, przekładając formy życia, twórczości, zachowań, uczuć, relacji społecznych na kategorie dyskursywne, wokół których na nowo budowany jest orbis humanum. Poprzez takie sproblematyzowanie teologii w jej polu zainteresowania znajduje się malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, doświadczenie mistyczne, liturgiczne czy ascetyczne. W ten sposób buduje się system nadrzędnych kategorii, wyznaczających dyskurs filozoficzny. Każda z wymienionych dziedzin, w obszarze teologii zyskuje nową interpretację, dla każdej teologia staje się nowym kluczem hermeneutycznym |
|
|||
3700-AL-TPTS-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej, także w dialogu z innymi tradycjami i religiami; refleksji nad tym, co w nich wspólne i co odrębne. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. Teologia jako jęz. humanistyki posługuje się bezpośrednim doświadczeniem człowieka, przekładając formy życia, twórczości, zachowań, uczuć, relacji społecznych na kategorie dyskursywne, wokół których na nowo budowany jest orbis humanum. Poprzez takie sproblematyzowanie teologii w jej polu zainteresowania są malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, doświadczenie mistyczne, liturgiczne czy ascetyczne. W ten sposób buduje się system nadrzędnych kategorii, wyznaczających dyskurs filozoficzny. Każda z wymienionych dziedzin, w obszarze teologii zyskuje nową interpretację, dla każdej z nich teologia staje się kluczem hermeneutycznym |
|
|||
3700-AL-AWE-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course is for advanced students who are already able to write papers in English and who wish to learn how to improve their texts by revising and editing them according to standards of international scholarship and publishing. We will examine three aspects of academic writing in English. 1) Ethics – how to engage critically yet collegially with the writings of others and how to assure that one’s writing is truly one’s own, especially in light of available artificial-intelligence programs for generating prose. 2) Structure – how to articulate a clear, central argument in the paper’s title, abstract, and introduction, and how to support the argument with evidence in the body of the text. 3) English style – how to craft coherent paragraphs with lean, compelling sentences. Each student should submit to the instructor a short paper before the first class meeting, one that has been written prior to the course and on which the student will focus in the semester. |
|
||||
3700-CS1-JNAH3-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przeznaczone są dla studentów i doktorantów, którzy ukończyli podstawowy kurs języka nahuatl. Nahuatl, zwany popularnie azteckim, był i jest do dziś jednym z najważniejszych języków tubylczych obu Ameryk. Wyjątkowy pod względem objętości i zawartości korpus tekstów spisanych w nim między XVI a XVIII w. pozwala na systematyczne badania terminologii rozwijanej w zetknięciu z kulturą europejską oraz zmian zachodzących w języku pod wpływem kontaktu z hiszpańskim. Translatorium poświęcone jest tłumaczeniu i lekturze tekstów (w tym wcześniej niepublikowanych) należących do różnych gatunków. Na przykładzie konkretnych źródeł podejmuje problematykę przekazu międzykulturowego odzwierciedlonego w języku, indiańskich reakcji na obcość kulturową oraz strategii adaptacyjnych. Celem zajęć jest zarazem kontynuacja nauki nahuatl na poziomie zaawansowanym. Część zajęć poświęcona jest słuchaniu i tłumaczeniu nagrań i tekstów współczesnych oraz konwersacjom z udziałem rdzennych użytkowników. |
|
|||
3700-AL-AIS-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The goal of the seminar is to trace the differences between AI simulation and literary fiction. Computer games immerse us in virtual reality, while films and novels transport us into worlds projected on movie screens and described on printed pages. Generative AI converses with us using the same natural language that is used by fictional characters dialoguing in a novel. Besides the obvious differences in media technology – for instance, a computer screen vs. a theatrical stage – are there distinct features and modes of reception that differentiate simulations generated by machines from fictions staged and described by humans? |
|
|||
3700-ISSC-ICE23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The purpose of the course is to provide students with a broad overview about history, political developments, identity, culture, heritage and society of the Central and Eastern Europe. |
|
|||
3700-FN-1-AIDLG-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach analizowane są i interpretowane teksty literatury greckiej różnych epok. Studenci zastanawiają się, czym jest interpretacja, poznają metody badań literatury, omawiają konteksty. |
|
||||
3700-AL-ALMS-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Analiza literacka i modelowanie utworów za pomocą sztucznej inteligencji (ChatGPT) - wspólne uczenie się zastosowań SI do analiz kulturowych. Będziemy analizować ze studentami Fraszki Jana Kochanowskiego i/lub inne utwory, identyfikując w nich motywy i nadając im formę zlematyzowaną na użytek słownikowego zastosowania. Następnie sprawdzimy, jak tę analizę literacką utworu może wykonywać sztuczna inteligencja. Dokonamy tego przez skontrolowanie ze studentami wyników intelektualnej pracy robota na większym korpusie. |
|
|||
3700-ISSC-AOM23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Perhaps, each and every action of our everyday lives has as an economic aspect. How we manage our households, what we buy, how we use our time… The course aims at grasping how people use material world to provide for their living and maintain their social groups. How their economic actions are embedded in non-economic factors: values, ethnicity, religious beliefs, etc. Starting from classical case studies and theories, we will investigate a range of topics: work, production, debt, and – first of all – money. Money – be it a note, a plastic card, or a series of digits encoded on our bank account – serves as a key pointer to crucial factor of our social life: how we understand value and what we do with it. The course will embrace perspectives of different disciplines: social anthropology, philosophy, economics and history. |
|
|||
3700-AL-AR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
“All societies live by fictions taken as real”, writes anthropologist Michael Taussig. This course explores how things are made to be taken as real, how they are granted the unquestionability and authority of fact as opposed to fiction; and how this ‘reality effect’ is achieved, and how it may get challenged. In other words, how what we accept as ‘real’ or ‘reality’ is socially, culturally, and symbolically produced. The goal of this class is twofold: first, to begin to critically apprehend the conventions of producing the ‘reality effect’ that legitimizes some and delegitimizes other parts of social experience; and second, to trace the ways in which different strands of social theory have grappled with this problem. |
|
|||
3700-AL-AKAR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skrócony opis przedmiotu Konwersatorium poświęcone jest antycznym praktykom rytualnym jako czynnikom kulturotwórczym kształtującym literaturę, widowisko, wzorce zachowań społecznych oraz – współcześnie – film i różne formy sztuki i rozrywki cyfrowej. Studenci będą zapoznawać się z zagadnieniami związanymi z głównym tematem zajęć na podstawie tekstów źródłowych (w przekładach na język polski lub ewentualnie angielski) oraz opracowań naukowych, oraz będą badać współczesną (XX i XXI w.) kulturę popularną pod kątem obecności motywów zaczerpniętych z antycznej tradycji religijnej i ezoterycznej. |
|
|||
3700-CS-AD-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jak wykorzystywany był antyk w dramacie światowym, zwłaszcza europejskim i amerykańskim? Po jakie mity sięgali najczęściej dramatopisarze, dlaczego i po co? Co wyczytywali w greckich i rzymskich opowieściach? Jakie nawiązania do kultury śródziemnomorskiej można znaleźć we współczesnych tekstach dramatycznych? Odpowiedzi na te pytania będziemy szukać w wybranych dramatach napisanych od renesansu po współczesność. Część tytułów zaproponuje prowadzący, część – uczestnicy, wspólnie zaś dokonamy wyboru. W miarę możliwości repertuarowych zajęcia będą uzupełniane wizytami w teatrach, jednak w dyskusjach o przedstawieniach główny nacisk zostanie położony na sceniczną interpretację tekstu dramatycznego. Zajęcia dla wszystkich, którzy chcą poznać różne techniki i estetyki dramatyczne, a przy okazji zapoznać z technikami recepcji antyku w różnych epokach późniejszych. |
|
|||
3700-AL-BP-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem Konwersatorium jest pokazanie literackiej figury potwora (chtoniczne bestie, ogry, wampiry, obcy przyjmujący postać sobowtórów ludzi, strzygi, mutanci, itd.) i rozmaitych ról, jakie tradycja potworności narzuca w kulturze współczesnej. Figura potwora służyć będzie rozważaniom nad transgresyjną naturą stworzeń „pomiędzy” człowiekiem a zwierzęciem, cywilizacją a przyrodą, świadomością i nieświadomością, Ziemią a innymi planetami, życiem a śmiercią. Choć część omawianych na Konwersatorium tekstów literackich powstała w epokach dawnych (średniowieczny epos, powieść gotycka i końca XIX wieku), to zajmiemy się przede wszystkim współczesnym odczytaniem dawnych tekstów – spojrzymy np. na Beowulfa przez pryzmat eseju autorstwa J.R.R. Tolkiena, a na Draculę w kontekście opowiadań Angeli Carter. |
|
|||
3700-AL-BCDE-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do wiedzy/badań nad człowiekiem w świecie i nad światem powstałym w następstwie ludzkich działań. Zajęcia transdyscyplinarne obejmujące: teo- bio- antropo- i eko- logie oraz historię, czyli podejmujące sprawę istnienia człowieka w czasoprzestrzeni. Spojrzenie interdyscyplinarne na człowieka w świecie z perspektywy XXI wieku. Próba ujęcia Świata jako dzieła człowieka. |
|
|||
3700-ISSC-BEBMA23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This lecture-based course is designed as an English language proposal for both foreign and Polish students – Doctoral Schools students, MA and BA students of Kolegium "Artes Liberales" and Faculty of "Artes Liberales", and as a general university course - all the students of the University (“ogun”). Course’s authorial core are lectures designed by prof. dr hab. Jolanta Sujecka, dr Maciej Falski, and dr hab. Michał Moch, Associate Professor of IMOC PAS, in relation to their research work on the Central, Eastern and South-Eastern Europe, the Balkans as well as the area of the Mediterranean, Middle East and Northern Africa, as well as the Arab world. |
|
|||
3700-ISSC-UHR23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course will take a multidisciplinary approach and analyze modern "international law" and "human rights" as these ideas developed over human history. We will explore current international and human rights regimes and look at them from historical, philosophical, anthropological, economic, ecological, and sociological perspectives. While the course will offer a solid grounding in understanding modern international architecture, it will equip you with an analysis of the underlying principles and ideas from the point of view of social and biological evolution, economics, and ecology, focusing on current controversies, debates, and contested theories. |
|
|||
3700-ISSC-COB23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course is intended to work out a short history of Western-based capitalism and its main characteristics. It will focus on both an eagle-eye view on European history and a grassroots perspective of looking at social change from below by studying particular case studies. Particular emphasis will be placed on the formation of modern and late-modern European civilization – its foundations, expansions, and crises. |
|
|||
3700-AL-CRL-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są wstępem do poznania roku kościelnego. Według nauki chrześcijańskiej Kościół został założony przez Chrystusa żyjącego i działającego na Ziemi w konkretnym czasie. Rok kościelny to czas obchodzony w Kościele w postaci świąt, których centralnym punktem jest Pascha (Wielka Noc)– misterium paschalne: śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Oprócz cyklu rocznego na zajęciach omówione zostaną tradycje liturgiczne cyklu dobowego oraz tygodniowego, którego centralnym dniem jest niedziela, zwana na Wschodzie Małą Paschą. Studenci poznają tradycje roku liturgicznego w czterech chrześcijańskich tradycjach: prawosławnej, katolickiej, anglikańskiej oraz ewangelickiej. Pomocą w rozważaniach będzie wybrana literatura przedmiotu, filmy, zdjęcia różnych celebracji liturgicznych w ciągu roku. |
|
|||
3700-CS-CHKS-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach w zarysie będzie omówiona historia chrześcijaństwa w krajach basenu Morza Śródziemnego, a także historia judaizmu i islamu na tych terenach. Zaprezentowane zostaną też w zarysie relacje i wzajemna koegzystencja wyznawców tych trzech wielkich religii monoteistycznych. Jednym z ważniejszych tematów będą chrześcijańskie ośrodki religijne znajdujące się m.in. w Konstantynopolu, Rzymie, Aleksandrii, Antiochii. Priorytetowo zostanie również przedstawiona Jerozolima jako święte miasto chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu. Podczas zajęć studenci poznają także historię relacji chrześcijan Wschodu i Zachodu z wyznawcami islamu. Omówione będą wybrane teksty liturgiczne powstałe w interesującym nas obszarze geograficznym. Studenci zapoznają się także z podstawowymi cechami sztuki tworzonej na tym obszarze na przestrzeni wieków przez chrześcijaństwo, judaizm i islam. |
|
|||
3700-CS2-PS-CHKSa-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach w zarysie będzie omówiona historia chrześcijaństwa w krajach basenu Morza Śródziemnego, a także historia judaizmu i islamu na tych terenach. Zaprezentowane zostaną też w zarysie relacje i wzajemna koegzystencja wyznawców tych trzech wielkich religii monoteistycznych. Jednym z ważniejszych tematów będą chrześcijańskie ośrodki religijne znajdujące się m.in. w Konstantynopolu, Rzymie, Aleksandrii, Antiochii. Priorytetowo zostanie również przedstawiona Jerozolima jako święte miasto chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu. Podczas zajęć studenci poznają także historię relacji chrześcijan Wschodu i Zachodu z wyznawcami islamu. Omówione będą wybrane teksty liturgiczne powstałe w interesującym nas obszarze geograficznym. Studenci zapoznają się także z podstawowymi cechami sztuki tworzonej na tym obszarze na przestrzeni wieków przez chrześcijaństwo, judaizm i islam. |
|
|||
3700-AL-CWPC-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest monograficzne ujęcie historycznych zagadnień dotykających związków między chrześcijaństwem a szeroko rozumianą chronologią. Kurs, mający formę hybrydową i łączący wykład monograficzny z konwersatorium, ma na celu zmapowanie kluczowych momentów w dziejach chrześcijaństwa, w których dochodziło do istotnych sporów dotyczących różnie pojmowanego czasu oraz wskazanie tego, w jaki sposób kontrowersje te przekładały się na poczucie tożsamości poszczególnych wspólnot chrześcijańskich i relacje pomiędzy nimi. |
|
||||
3700-AL-COR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zmiennymi formami istnienia ciał, rzeczy i obrazów jako kategorii poznawczych w kulturze od czasów przedfilozoficznych po współczesną technoscience. W oparciu o analizę wybranych dzieł sztuki, tekstów literackich i naukowych uczestnicy będą rozwijali umiejętność ich (re)interpretacji w ujęciu inter- i transdyscyplinarnym. Skupimy się na badaniu, w jaki sposób trzy podstawowe dla człowieka kategorie jak ciało, rzecz i obraz działają jako narzędzia poznawcze, umożliwiając wchodzenie w złożone relacje ze światem oraz budowanie wiedzy o otaczającej ich rzeczywistości. |
|
|||
3700-AL-CSI-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dostępność i rosnąca popularność narzędzi do zautomatyzowanego generowania tekstów i obrazów z wykorzystaniem narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (AI), przede wszystkim LLM takich jak np. ChatGPT, może prowadzić do nieuczciwych praktyk, zwłaszcza prezentowania tekstów wygenerowanych automatycznie jako prac własnego autorstwa. Zajęcia mają na celu praktyczne przygotowanie do wykorzystania dostępnych narzędzi generatywnych w sposób zgodny z dobrymi praktykami akademickimi i prawami autorskimi. |
|
|||
3700-ISSC-CSSR23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The lecture is to familiarize the audience with interdisciplinary research on complex systems, the functioning of which is related to the occurrence of the so-called systemic risk. |
|
|||
3700-CS-CJLWZ-23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: komunikacja transcywilizacyjna, kategorie czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. |
|
|||
3700-CS-CJL-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: komunikacja między- oraz transcywilizacyjna, kategorie czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. |
|
|||
3700-AL-CDB-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony będzie prezentacji wybranych utworów fantastycznych, w których pojawia się wątek robotów (i/lub sztucznej inteligencji) i ich (przyszłego) miejsca w cywilizacji ludzkiej. Na zajęciach teksty literackie omawiane będą w kontekście tekstów teoretycznych i teoretycznoliterackich poświęconych relacjom ludzi i maszyn, a także pojęciom takim jak sztuczna inteligencja czy osobliwość. Ekranizacje omawianych tekstów literackich oraz wybrane epizody fantastyczno-naukowych seriali wzbogacą nasze dyskusje. |
|
|||
3700-AL-LVP-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem konwersatorium będą zagadnienia z zakresu historii recepcji: historyczne interpretacje zjawisk kultur dawnych, opracowane od doby renesansu po wiek XX. Podczas zajęć będziemy rozważać, w jaki sposób autorzy dawni i współcześni odnosili się do problemów przeszłości; dlaczego ich interpretacje przybierały konkretne kształty, a także – w jakim stopniu ich prace odzwierciedlały założenia charakterystyczne dla ich własnych epok. Wspólnie podejmiemy więc refleksję nad problemem uwarunkowanych historycznie i kulturowo założeń stojących u podstaw prób rozumienia i objaśniania historycznych zjawisk kulturowo-literackich. Zajmować nas będą mechanizmy powstawania omawianych interpretacji oraz problem granicy między nimi a faktami historycznymi. Propozycje poszczególnych studiów przypadku łączy problematyka filologii rozumianej jako metodyczna refleksja nad znaczeniami tekstów (w tym prac naukowych) i kultur, w których powstają. |
|
|||
3700-AL-SPT-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony porównaniu różnych koncepcji tragedii i tragizmu w odniesieniu do trzech tekstów Szekspirowskich: Hamleta, Makbeta i Króla Leara. Podstawowym problemem poruszanym na zajęciach będzie kwestia zgodności antycznej tragedii, zakorzenionej w strukturze mitycznej, ze światopoglądem chrześcijańskim. Czy w tekstach zaliczanych do wielkich tragedii Szekspira odnaleźć można przeczucie/ zapowiedź wizji przebaczenia, pojednania i zmartwychwstania, która dominuje w późniejszych sztukach Szekspira, zwanych powszechnie romansami. Jeśli tak, to w jaki stopniu omawiane dramaty wpisują się w nasze rozumienie tragedii? Jak Szekspir rozumiał i jak przetwarzał przejęte od starożytnych pojęcie winy tragicznej? W jakim sensie jego tragedie powielają paradygmat kosmicznego determinizmu, który wyznacza drogę bohaterów antycznych? Czy jego światem również rządzi konieczność? |
|
|||
3700-AL-CWD-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Materię prowadzonych w toku konwersatorium dyskusji stanowić będą wybrane przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników mówiące zarówno o realnych konfliktach (około)wojennych, takich jak II wojna światowa, stan wojenny i tzw. kryzys uchodźczy, jak i konfliktach kulturowych i pokoleniowych. Realizacje tytułowego zagadnienia przybierają również bardziej uniwersalne formy, ponadto wojna traktowana jest też symbolicznie. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie tekstu, jak i książki jako całości, łączącej tekst i obraz. Wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, ale odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników mówiącej o tematach pozostających wedle niektórych w sferze tabu. |
|
|||
3700-AL-CGD-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Guy Debord domagał się krytyki kina Godarda, za którym nie przepadał, albowiem uważał, że reprezentuje ono karykaturalną wolność i karykaturalną krytykę. „Krytyka” Godarda – zdaniem Deborda – nie wykracza „poza humor typowy dla komików z nocnych klubów”: ponadto nieudolnie posługuje się cytatem. W rezultacie jedyną funkcją godardyzmu jest „zapobieganie sytuacjonistycznemu wykorzystaniu kina i interpretacja pojęcia détournement w taki sposób, aby doprowadzić do jego przechwycenia przez kulturę dominującą”. W największym skrócie powiedziałbym, że głównym zadaniem proponowanego cyklu spotkań, będzie weryfikacja tego szorstkiego (ale czy sprawiedliwego?) sądu Deborda nad Godardem. |
|
|||
3700-ISSC-DSC23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course aims to develop a deeper understanding of selected challenges that we are/will be facing. This will be achieved through a series of interlinked activities: independent work by students (based on a list of suggested readings), a series of debates (possibly formatted as an Oxford Debate) which will provide a forum for exchanging ideas and arguments, and short essays aimed at summarising particular issues. |
|
|||
3700-CS-DASH24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This multidisciplinary and collaborative research seminar embraces different areas of inquiry as well as critical self-reflective approaches to history, linguistics and anthropology. Of special importance are engaged, participatory and decolonial forms of research and social engagement. Our focus are ethnic minoritized/Indigenous communities, including especially speakers of contested languages from all over the world. The seminar will include the inclusion of perspectives and contexts from the Global South as well as revisionist, critical approaches to studying the Global North. Participants will include MA and PhD students as well as researchers and activists representing different disciplines and fields of expertise. The seminar’s participants will actively engage in pursuing new studies, interpretations, understandings and uses of past and present realities in the multifaceted process of decolonization where the voices of Indigenous people and minority groups are often ignored. |
|
|||
3700-CS2-DSS-23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This multidisciplinary research seminar will embrace different areas and methods of studies, from history, cultural/heritage studies, linguistics, anthropology and sociology to engaged and participatory forms of research. The special focus will be on the cultures of Indigenous Americas and on ethnic/language minorities from Europe. Participants will include MA and PhD students as well as researchers representing different fields of expertise. The participants will actively engage in pursuing new readings, understandings, and uses of the past and present in the multifaceted process of decolonization where the voices of Indigenous people and minority groups are often ignored. In order to address these challenges, the participants will be encouraged to develop and present their own critical research relevant for multidisciplinary studies on linguistic-cultural heritage, with a special sensitivity to its decolonizing aspects and methods. |
|
|||
3700-CS-DM-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest poświęcone Światu Śródziemnomorskiemu w całej jego rozciągłości geograficznej i dziejowej, kulturowej i ekologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem przełomu czasów nowożytnych i współczesnych (XV-XXI w.). jako międzykontynentalnej rzeczywistości wielu cywilizacji. Śródziemnomorze jest ujęte jako świat regionów, które swą różnorodnością umożliwiały obecność wielu cywilizacji. Naszym celem będzie m.in. rekonstrukcja Śródziemnomorza przełomu XVIII-XIX w. i jego rozpadu wywołanego europejską ekspansją i towarzyszącymi jej ideami (orientalizm, kolonializm, nacjonalizm i fundamentalizm). |
|
|||
3700-AL-DPF-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone rekonstrukcji i interpretacji filozoficznego znaczenia dialogu w myśli europejskiej. Wydobędziemy najbardziej inspirujące wątki, począwszy od koncepcji hermeneutycznych i komunikacyjnych (Gadamer, Habermas), zakotwiczonych w greckim antyku (Heraklit, Sokrates, Platon), poprzez dialog inspirowany judaizmem i egzystencjalizmem w filozofii Rosenzweiga i Bubera, a także poprzedników i inspiratorów filozofii dialogu: Feuerbacha, Cohena, po koncepcję więzi międzyludzkiej Levinasa. Pojęcie dyskursu naświetlimy jako współczesną postać rozmowy, która ma walor upodmiotawiania człowieka i jednocześnie sytuuje tego człowieka społecznie oraz politycznie. |
|
|||
3700-AL-DN-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course attempts to focus on the narrative constructions of disability in contemporary literature and culture. It will be taught in the form of in-class discussions based on selected theoretical readings, essays, short stories, podcasts, and one unabridged novel. |
|
|||
3700-AL-DTKL2-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs zasadniczo będzie trzymał się chronologii dziejów i obejmuje zjawisko dramatu od Szekspira do Norwida, jest on kontynuacją kursu Dramat i teatr kondycji ludzkiej 1.0. Od Ajschylosa do Szekspira w roku 2022/23. Każdego roku będzie można na nowo przystąpić do zajęć. |
|
|||
3700-AL-DTKLNF-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Eksperymentalne konwersatorium wykorzystujące dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa kondycji ludzkiej w danej epoce. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem zajęć jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. |
|
|||
3700-AL-DNM-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu nacjonalistycznego wobec mniejszości. Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Studenci posiądą jednak wiedzę o innych dyskryminowanych grupach etnicznych i mniejszościach zamieszkujących Polskę (np. Ślązacy, ewangelicy, osoby nieheteronormatywne) oraz o współczesnych metodach badań antropologicznych nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość. |
|
|||
3700-AL-DC-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Rosnąca rola dzieci i młodych ludzi w życiu społecznym kieruje uwagę badawczą w stronę grupy zwykle marginalizowanej i zależnej od decyzyjności dorosłych, choćby z tego względu ciekawej poznawczo. W tym duchu zajęcia oferują wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem, czerpiących z takich dyscyplin, jak socjologia, etnologia, pedagogika, kulturoznawstwo i prawo. Studia nad dzieciństwem łączą namysł nad kulturowym i społecznym konstruktem dzieciństwa, jak i realnymi dziećmi, które coraz częściej stają się współtwórcami projektów badawczych, prowadzone dyskusje dotyczyć więc będą wybranych zagadnień podejmowanych w ramach studiów nad dzieciństwem, jednocześnie oferując przegląd podejść badawczych stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych. |
|
|||
3700-CS2-1-DSM-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Świat śródziemnomorski w okresie wieków średnich oraz transformacji nowożytnej i jego rola w kształtowaniu cywilizacji europejskiej |
|
|||
3700-CS-SDM-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII do XXI w. |
|
|||
3700-CS2-2-DWS-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII do XXI w. |
|
|||
3700-AL-DS-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone podstawom zachowań moralnych w świecie zwierząt. Podczas zajęć omówimy występowanie w świecie zwierząt emocji i zachowań uznawanych za podwaliny ludzkiej moralności. Przedyskutujemy psychologiczne i społeczne komponenty zachowań moralnych w świecie zwierząt oraz spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: czy zwierzęta mogą postępować sprawiedliwie? |
|
|||
3700-AL-DO-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium adresowane jest do studentów studiów II stopnia, zainteresowanych problematyką przetwarzania toposu raju w różnych (wybranych) tekstach kultury. W zakresie analizowanych dzieł znajdą się zarówno teksty artystyczne, dzieła sztuki, jak i dzieła filmowe. Punktem wyjścia dla naszych poszukiwań będzie komparatystyczna lektura biblijnych obrazów raju. To z tych zapisów wyprowadzimy zarówno rozumienie raju, jak i kolejne tropy dla naszych poszukiwań i odkryć. Punktem dojścia będzie próba odpowiedzi na pytanie o rolę toposu raju w świadomości współczesnej. |
|
|||
3700-AL-ELSL-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Encyklopedia literacka - słownikowa lematyzacja wiedzy o autorze i jego twórczości (Jan Kochanowski). Istota zajęć: wybieranie z opracowań twórczości JK problemów badawczych i nadawanie im postaci haseł encyklopedycznych. Zastosowanie modeli językowych sztucznej inteligencji (ChatGPT i tp.) mogłoby nas eksperymentalnie nauczyć, jak wygląda formułowanie problemów badawczych i ich encyklopedyczna lematyzacja. Wykorzystamy tę pomoc w wykonywaniu praktycznych zadań: pisaniu haseł encyklopedycznych dotyczących twórczości pisarza. . |
|
|||
3700-AL-EOP-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony pojęciu Epifanii Starego i Nowego Testamentu |
|
|||
3700-AL-EPW-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Sztuczna inteligencja to termin obejmujący różne systemy, których funkcjonowanie przypomina działanie ludzi. Systemy takie naśladują nasze postrzeganie zmysłowe, gromadzenie i przetwarzanie danych albo przeprowadzanie rozumowań. Zgodnie z jedną z klasycznych definicji sztucznej inteligencji są to systemy działające w sposób, który zostałby uznany za inteligentny, gdyby było to działanie człowieka. Sztuczna inteligencja uchodzi za technologiczną nowość, tymczasem jest starsza np. od inżynierii genetycznej. Współcześnie jesteśmy świadkami rozwoju tej technologii dzięki zwiększeniu mocy obliczeniowej komputerów oraz ogromnej ilości danych .Trudno jest wskazać dziedzinę życia, w której się jej nie wykorzystuje. Już dziś prowadzi to do poważnych przemian społecznych, a w przyszłości będą one zapewne jeszcze głębsze. Upowszechnienie systemów sztucznej inteligencji można traktować jak wielki eksperyment społeczny. Możemy być pewni, że będzie on miał poważne konsekwencje etyczne i prawne. |
|
|||
3700-CS1-2-HKIA-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład wprowadza w historię ekspansji kultury europejskiej w dobie wielkich odkryć i kolonizacji oraz problematykę zderzenia kultur i przekazu międzykulturowego. Jego celem jest zarazem ukazanie złożonego procesu formowania się na kontynencie amerykańskim zupełnie nowej kultury, będącej efektem „spotkań Starego i Nowego Świata”; kultury transformującej zarówno wzorce i kulturowe importy z Europy, jak i tubylczą spuściznę cywilizacyjną sięgającą swymi korzeniami drugiego tysiąclecia p.n.e. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie obecności kultury śródziemnomorskiej (głównie iberyjskiej) na terytorium Nowej Hiszpanii -zwłaszcza w świecie Nahua- oraz na obszarze Wicekrólestwa Peru (Andy Środkowe). |
|
||||
3700-AL-FR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course attempts to discuss the reader’s affective experience involved in reading a literary text. Selected works of English and related literature will be discussed to exemplify the ways in which literature can variously affect the reader. Themes discussed throughout the course: reader response theory, literary affect, illness and disability life writing, reading for dealing with trauma and grief, comfort reading, bibliotherapy. |
|
|||
3700-AL-FPHA-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3700-AL-FPPF-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treścią wykładu będą najważniejsze problemy filozoficznoprawne analizowane krytycznie. Zajmiemy się ich wpływem na kulturę intelektualną Europy z uwzględnieniem niektórych nurtów myśli amerykańskiej. |
|
|||
3700-CS-GREKA-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka starogreckiego wpisują się w program kierunku kulturoznawstwo – cywilizacja śródziemnomorska, ponieważ znajomość klasycznego języka greckiego oraz najważniejszych wydarzeń, zjawisk i postaci starożytnej Grecji jest pierwszym stopniem prowadzącym do wieloaspektowego poznania kultury i języków rejonu Śródziemnomorza. Poza blokiem językowym, podczas którego student w trybie intensywnej nauki zapoznaje się z podstawami starożytnej greki, realizowana jest także część kulturowa i recepcyjna: studenci poznają językowe i kulturowe dziedzictwo antyku greckiego oraz mają możliwość zapoznania się z wpływem Antyku grecko-rzymskiego na współczesną sztukę, kulturę i literaturę. |
|
|||
3700-AL-GIJ-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Adresatami konwersatorium są wszyscy zainteresowani tym, na czym polegają procesy zmian językowych w sferze grzeczności i dążeniu do dobrostanu. Poznaniu praktycznych propozycji zasad komunikacji w różnych sytuacjach będzie towarzyszyć zapoznanie się z kwestiami teoretycznymi takimi jak tabuizacja, eufemizacja, akty mowy, presupozycje i implikatury w komunikacji językowej i in. |
|
|||
3700-AL-HA-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas seminarium chciałbym zastanowić się nad inną interpretacją Arendt, tj. chciałbym wyjść od idei „myślenia nad przepaścią” (groundless thinking), którą filozofka przekształca we własną ideę „myślenia bez poręczy” (thinking without a banister, Denken ohne Geländer). Podczas seminarium będziemy pytać – co oznacza „myśleć bez zabezpieczeń”? Jak rozumieć wiodącą metaforę „myślenia bez poręczy”? Czy myślenie bez poręczy jest myśleniem nie tyle bez metody, ile myśleniem, które podejmuje tematy niepozwalające się ująć przez z góry opracowaną heurystykę, dogmatykę lub aksjomatykę. Czy „myślenie bez poręczy” wymyśla swoje strategie podczas samego aktu myślenia. Czy myślenie bez poręczy to przykład myślenia niedogmatycznego? Czy jedyną znaną Arendt polityką jest „polityka myślenia”? |
|
|||
3700-CS-DHH24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium w języku hiszpańskim poświęcone dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego. |
|
|||
3700-AL-HP-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
What is common to Hermeneutics and Psychoanalysis is their primary task: To help a human being deal with life. Psychoanalysis shares with hermeneutics the fundamental understanding of being a human being in the world with Others. They are concerned with uncovering the meaning of life. |
|
|||
3700-AL-HOK-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka zajęć Histori(e)a oka jest zogniskowana wokół szeroko pojętego zagadnienia wizualności w filozofii. Głównym założeniem zajęć jest próba przemyślenia historii filozofii z perspektywy organu widzenia, a także śledzenie swoistych losów oka jako takiego. Zajęcia są pomyślane jako cykliczne, jednak każdorazowo dotyczą innego zagadnienia w obrębie wizualności. Zajęcia Histori(e)a oka – kino, to kontynuacja i rozwinięcie poprzednich zajęć z serii Histori(e)a oka. Udział w kursie nie wymaga jednak ukończenia poprzednich zajęć z tego cyklu. |
|
|||
3700-CS-HBL-23-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład Historia Kultury Bałkanów poświęcony jest Bałkanom rozumianym, jako całość historyczna, mentalna i lingwistyczna. Zakres tematyczny obejmuje dzieje regionu sprzed wejścia Osmanów, późny okres Bizancjum ze względu na konieczność wyjaśnienia kulturotwórczej roli imperium, procesów i dróg chrystianizacji, łącznie z problematyką kształtującego się kanonu chrześcijaństwa wschodniego, jako jednego z kluczowych wyróżników późniejszych Bałkanów. Istotną część wykładu stanowi prezentacja specyfiki piśmiennictwa kręgu Graeco-Byzantina w czasach średniowiecza i jego swoiste „trwanie” w czasach osmańskich. Prezentowane są drogi i charakter procesów islamizacji, tworzenia się pograniczy chrześcijańskich i osmańskich, jako granic Bałkanów historycznych, omawiany jest początek, rozwój procesów narodotwórczych na Bałkanach i tworzenie się państw narodowych (XIX - XXI). Problematyka wykładu obejmuje okres od średniowiecza do pojawienia się nowych państw w wieku XXI po rozpadzie Jugosławii. |
|
||||
3700-AL-HFD-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dotyczy szczegółowego zagadnienia z zakresu historii filmu, a mianowicie historii filmu dokumentalnego potraktowanego jako filmowy gatunek i zarazem zjawisko socjologiczne. |
|
|||
3700-AL-HINPP-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prześledzimy wspólnie w oparciu o zestaw węzłowych już dzisiaj tekstów przemiany, jakim na przestrzeni ostatniego stulecia, poddane było to pole badawcze. Wychodząc od Diltheyowskich nauk o duchu i klasycznych propozycji Arthura O. Lovejoya zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób można badać przemiany w sferze idei, jakiego rodzaju założenia tego rodzaju przedsięwzięcie pociąga na gruncie epistemologii i metafizyki, czy jest to odrębne podejście badawcze czy też praktyka czerpiąca z różnych pól, ale nieposiadająca własnej, wyraźnie określonej dziedziny. Dzięki temu przyglądniemy się taktycznym sojuszom i powinowactwom historii intelektualnej z takimi dziedzinami jak historia książki oraz jej różnorakim uwikłaniom w konteksty polityczne i społeczne. W ramach konwersatoriów będziemy zwracać uwagę zarówno na aspekt postulatywny i teoretyczny płynący z tych tekstów, ale także będziemy zwracać uwagę na to, na ile urzeczywistnienie tych postulatów jest możliwe i nośne poznawczo. |
|
|||
3700-FN-2-HJG-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Krótkie przedstawienie historii języka greckiego, od czasów najdawniejszych po obecne, dialekty greckie i główne kierunki rozwoju fonetyki i morfologii greckiej. |
|
|||
3700-CS1-2-HKES-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład szkicuje dzieje kultury europejskiego – przede wszystkim łacińskiego – średniowiecza, ukazując jej jedność i różnorodność, trwałość i przemiany na przykładzie najistotniejszych zjawisk na obszarze historii politycznej, społecznej, religii, nauki, sztuki, literatury. |
|
|||
3700-CS1-2-HKES24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład szkicuje dzieje kultury europejskiego – przede wszystkim łacińskiego – średniowiecza, ukazując jej jedność i różnorodność, trwałość i przemiany na przykładzie najistotniejszych zjawisk na obszarze historii politycznej, społecznej, religii, nauki, sztuki, literatury. Uczy interdyscyplinarnego ujmowania zagadnień kulturowych. |
|
|||
3700-CS1-2-HKFW-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Historia kultury francuskiej Kurs poświęcony jest zaprezentowaniu najważniejszych etapów ewolucji kultury francuskiej od średniowiecza po schyłek XVIII wieku. Specjalna uwaga poświęcona jest tym zjawiskom kulturowym, które są żywe we Francji współczesnej. Oprócz najistotniejszych dla kultury zjawisk takich jak twórczość artystyczna (sztuki piękne, muzyka, literatura) omówione zostaną takie zjawiska jak filozofia czy zmieniająca się w procesie historycznym obyczajowość. Historia kultury włoskiej Wykład przedstawi profile kultury intelektualnej, literackiej i artystycznej Italii od XII do XVIII wieku. W centrum usytuowana zostanie historia idei filozoficznych, religijnych, estetycznych i politycznych, formujących średniowiecze, renesans, barok i oświecenie, a utrwalonych w dziełach literackich i artystycznych, które będą przedmiotem konwersatorium. Obserwacje obejmą także mentalność zbiorową oraz sylwetki twórców, interpretowane jako teksty kultury. |
|
||||
3700-CS1-3-HKFRWL-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest zaprezentowaniu najważniejszych etapów ewolucji kultury francuskiej i włoskiej od średniowiecza po dzień dzisiejszy. Specjalna uwaga poświęcona jest tym zjawiskom kulturowym, które są żywe w czasach nam współczesnych. Oprócz najistotniejszych dla kultury zjawisk takich jak twórczość artystyczna czy literacka, omówione zostanie historia idei czy zmieniająca się w procesie historycznym obyczajowość. |
|
||||
3700-CS1-3-HKIA-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest historii ekspansji kultury europejskiej w dobie wielkich odkryć i kolonizacji oraz problematyce zderzenia kultur i przekazu międzykulturowego. Jego celem jest zarazem ukazanie złożonego procesu formowania się na kontynencie amerykańskim zupełnie nowej kultury transformującej zarówno wzorce i kulturowe importy z Europy, jak i tubylczą spuściznę cywilizacyjną sięgającą swymi korzeniami drugiego tysiąclecia p.n.e. Wykład omawia również wpływ kolonizacji Nowego Świata na przemiany kulturowo-społeczne zachodzące na Starym Kontynencie. Uwzględniając zarówno perspektywę europejską, jak i tubylczą, ukazuje kulturę iberoamerykańską w perspektywie czasowej od XVI wieku aż do schyłku okresu kolonialnego, wprowadzając zarazem w problematykę formowania się cywilizacji Ameryki Łacińskiej. Uczestnictwo w zajęciach nie wymaga wcześniejszego zaliczenia części pierwszej cyklu wykładów, gdyż każda z nich może być traktowana jako odrębna całość. |
|
||||
3700-CS1-2-HKI-22-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest dostarczenie szerokiego i w miarę wyczerpującego przeglądu zagadnień związanych z historią idei i kultury w orbicie Półwyspu Iberyjskiego od starożytności do końca XVII stulecia z uwzględnieniem rodzących się relacji kolonialnych, zjawisk migracyjnych i wielokulturowości. Dzieje zachodniej części obszaru śródziemnomorskiego postaramy się ukazać jako odpowiedź dla szerszych zjawisk średniowiecznej i wczesnonowożytnej Europy. Kluczowe miejsce na zajęciach zajmować będzie literatura i sztuka rozumiane z perspektywy studiów kulturowych: jako społecznych artefaktów, które są odbiciem, a zarazem miejscem negocjacji kluczowych prądów myślowych dla danej wspólnoty. Zajmiemy się także wewnętrzną złożonością kulturową Hiszpanii (odrębnością Katalonii, kraju Basków, Galicji, Walencji). |
|
||||
3700-CS1-3-HKI-22-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest dostarczenie szerokiego i w miarę wyczerpującego przeglądu zagadnień związanych z historią idei i kultury w orbicie Półwyspu Iberyjskiego od wieku XVIII do XXI z uwzględnieniem relacji kolonialnych oraz ich postkolonialnych konsekwencji, zjawisk migracyjnych i wielokulturowości. Dzieje zachodniej części obszaru śródziemnomorskiego postaramy się ukazać jako odpowiedź dla szerszych zjawisk nowoczesności i ponowoczesności Europy nowożytnej. |
|
|||
3700-CS-PRT-23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem wykładu będzie historia Portugalii począwszy od epoki napoleońskiej aż po chwilę obecną. |
|
|||
3700-CS1-1-HSST-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje historię architektury i plastyki starożytnej Grecji i Rzymu, w powiązaniu z historią powszechną oraz historią estetyki i literatury. |
|
|||
3700-CS1-2-HSS-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów II roku kierunku „Cywilizacja Śródziemnomorska” oraz studentów innych wydziałów, zainteresowanych sztuką średniowieczną. Obejmuje historię architektury i plastyki średniowiecznej w powiązaniach z historią, teologią i liturgią. |
|
||||
3700-CS1-3-HSXIX-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład (20 godz) z elementami konwersatorium (referaty - 4 godz) |
|
|||
3700-AL-HPWE-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium zostanie poświęcone wspólnocie uczonych europejskich – miłośników i badaczy piśmiennictwa starożytnego i nowożytnego. Celem ich współpracy było stworzenie podstaw ideowych i intelektualnych cywilizacji europejskiej nowoczesnej, ale zakorzenionej w tradycji grecko-rzymskiej. Projekt ten odwoływał się do wypracowanej w średniowieczu koncepcji Europy, lecz modyfikował ją zgodnie z duchem humanistycznego renesansu. Był oparty na wartościach konotujących cycerońskie pojęcie humanitas, adaptowanych w świecie chrześcijańskim. Czerpał z zasobów filozofii antycznej i średniowiecznej. Wspierał się na podstawach filologii i retoryki, kształtował struktury intelektualne (studia indywidualne i uniwersyteckie, akademie), polityczne (koncepcje republikańskie), religijne (reforma Kościoła), a także styl życia elit dworskich, środowisk szlacheckich i miejskich. Oddziaływał na literaturę i sztukę renesansową. Czy jego elementy przetrwały do współczesności? |
|
|||
3700-AL-IIARO-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony sporom o rolę obrazów w kulturze chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu: wszechobecne w naszej rzeczywistości obrazy na przestrzeni wieków postrzegane były albo jako relikt pogańskiej idolatrii albo jako droga do pełniejszego zgłębienia tajemnicy Wcielenia. Przywołując horacjańską maksymę ut pictura poesis, wielki poeta angielskiego Renesansu, Sir Philip Sidney, nazwał poezję „mówiącym obrazem,” lecz stosunek jego kalwińskich współwyznawców był jednoznacznie wrogi wobec krucyfiksów, kościelnych polichromii i witraży. Mimo to, w twórczości wielu angielskich poetów metafizycznych (George Herbert, Andrew Marvell) znajdziemy fascynujące odwołania do średniowiecznych ikon i witraży oraz renesansowych emblematów, łączących słowo i obraz. Analizując niejednoznaczny status obrazu w kulturze odwoływać się będziemy również do filozoficznych koncepcji Jeana-Luca Mariona, który wyróżnia dwa sposoby postrzegania obrazów, jako ikony i idola. |
|
|||
3700-AL-IDP-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jednym z uderzających wymiarów współczesnego świata jest zjawisko „powrotu religii” tudzież jej „nowej widzialności” w sferze publicznej. Zjawisko to zostało zauważone i zyskało swój intelektualny wyraz w postaci tzw. zwrotu postsekularnego w humanistyce. Zwrot ten odznaczył się w różnych dyscyplinach, przede wszystkim w filozofii, socjologii i literaturoznawstwie, a także w antropologii czy archeologii. Naszym celem jest podchwycenie inspiracji płynących z dyskursu postsekularnego i skierowanie ich w stronę szeroko rozumianej ikonosfery, czy też kultury wizualnej oraz dziedzictwa. Chcemy pokazać zarówno użyteczność koncepcji wypracowanych w ramach perspektywy postsekularnej, jak i naturalne predyspozycje ikonosfery i dziedzictwa do bycia rozumianymi i badanymi w tych kategoriach. Osoby studenckie otrzymają nie tylko wiedzę na temat ważnych trendów współczesnej humanistyki, lecz również praktyczne umiejętności analizy tekstów i przedmiotów kultury z perspektywy postsekularnej. |
|
|||
3700-AL-IW-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem lektury i namysłu staną się najważniejsze, „kultowe” utwory prozatorskie Hermanna Hessego, zwłaszcza zaproponowane w nich konstrukcje tożsamościowe bohaterów. W opinii Tomasza Manna jego twórczość należy do „szczytowych i najczystszych dokonań naszej epoki”. Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o ich aktualności i przydatności we współczesnych nurtach myślenia o indywidualności, modelach wspólnoty, stosunku/wartości indywidualności i wspólnoty. |
|
|||
3700-AL-IWPDT-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem lektury i namysłu staną się najważniejsze, „kultowe” utwory prozatorskie Hermanna Hessego, zwłaszcza zaproponowane w nich konstrukcje tożsamościowe bohaterów. W opinii Tomasza Manna jego twórczość należy do „szczytowych i najczystszych dokonań epoki”. Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o ich aktualności i przydatności we współczesnych nurtach myślenia o indywidualności, modelach wspólnoty, stosunku/wartości indywidualności i wspólnoty. |
|
|||
3700-AL-ITR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone będą społecznym i politycznym implikacjom nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Rewolucja informacyjna, którą przeszło współczesne społeczeństwo, doprowadziła do wytworzenia się „infosfery” – zasobu informacji przekraczającej możliwości przetwarzania ludzkiego umysłu. Ilość informacji wytwarzanej obecnie w ciągu roku przekracza wielokrotnie zasób informacji wytworzony przez całą ludzkość od czasu wynalezienia narzędzi pozwalających na gromadzenie i przetwarzanie informacji (pismo) do czasów współczesnych. |
|
|||
3700-AL-INNHK-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Zajęcia obejmują zarówno kinematografie peryferyjne (m.in. latynoamerykańskie), jak i niesłusznie marginalizowane aspekty największych przemysłów (m.in. amerykańskie kino eksploatacji). W ramach zajęć studenci poznają znaczenie omawianych tematów w szerokim kontekście ewolucji medium, dyskutują też o zasadach rządzących budowaniem historycznofilmowego kanonu i przyczynach marginalizacji poszczególnych zjawisk. |
|
|||
3700-CS1-2-IKZ-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem wybranych instytucji kultury na zasadzie studium przypadku oraz omówieniu zagadnień związanych z funkcjonowaniem i działalnością instytucji kultury (np. obowiązujące przepisy prawne, polityka kulturalna, cenzura, polityczna poprawność). Drugim celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnego przygotowania i zaprezentowania zagadnienia badawczego oraz prowadzenia dyskusji. Trzecim celem jest kształtowanie w studentach tzw. kompetencji miękkich, a więc umiejętności uczestniczenia w dyskusji oraz pracy zespołowej. |
|
||||
3700-CS1-1-ILG-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do egzaminu z historii literatury greckiej. Poza historią kanonu literatury (omówioną pokrótce według gatunków) szczególną uwagę zwraca się na jego kształtowanie oraz recepcję w literaturze i kulturze doby nowożytnej. Ważną rolę w trakcie zajęć odgrywa również mitologia i jej odzwierciedlenie w różnych utworach (nie tylko stricte literackich) tak starożytnych, jak i nowożytnych. Podczas zajęć szczególnej uwadze podlegać będą te mity, postacie, pojęcia etc. które już w starożytności były interpretowane na różny sposób (Elektra, Sokrates, ojczyzna....). Zwraca się uwagę na różne metody analizy literackiej. |
|
|||
3700-CS1-1-ILR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pierwszym celem zajęć jest zapoznanie osób w nich uczestniczących z zarysem historii literatury rzymskiej oraz z sylwetkami i dorobkiem jej najważniejszych autorów, co ma być pomocne w zdaniu egzaminu końcowego z wykładu. Drugim – przedstawienie studentkom i studentom obszarów zainteresowania oraz metodologii dziedziny reception studies, studiów poświęconych w największej mierze odniesieniom do kultury antycznej w kulturach epok późniejszych, co może być przydatne podczas przygotowywania prac zaliczeniowych i udziału w seminariach na późniejszych latach studiów z kulturoznawstwa-cywilizacji śródziemnomorskiej. |
|
|||
3700-AL-IMNJK-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach będziemy badać budowę kolejnych utworów Jana Kochanowskiego w celu wyodrębnienia składowych motywów dynamicznych, narracyjnych, czyli wyrażających bieg jakichś zdarzeń w tamtym świecie przedstawionym, po czym będziemy je inwentaryzować, zostawiając na boku (a może osobno indeksując) statyczne motywy opisowe. Główną korzyść z indeksu motywów odniosą badacze tej twórczości, gdyż otrzymają empiryczny materiał wstępnie skonceptualizowany, reprezentatywny, a nadto pozwalający na porównania z innymi autorami w szerszym kontekście. Wiele motywów narracyjnych pojawia się jako wątki obiegowe w literaturze europejskiej. Ich inwentaryzacja u Kochanowskiego może zachęcić do badań komparatystycznych jego warsztatu. Ubocznym, choć niebłahym pożytkiem z takiego indeksu może być dostarczenie motywów do rekonstrukcji życiowych doświadczeń Poety, o którego biografii tak mało wiadomo. |
|
|||
3700-AL-JWB-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest poświęcone rozpatrywaniu zasadniczych koncepcji Boga, człowieka i charakteru ich relacji w tradycji wschodniochrześcijańskiej. Poszukiwanie wizji Boga i Człowieka odbywa się poprzez sięganie do całego spektrum przejawów tradycji wschodniochrześcijańskiej, wyrażonych w teologii, filozofii, literaturze, sztukach plastycznych, architekturze, liturgii, doświadczeniu mistycznym i praktyce ascetycznej. Seminarium jest skonstruowane jako interdyscyplinarne odczytanie form kultury wschodniochrześcijańskiej, poprzez porównanie i zestawienie ze sobą konceptów teologicznych i dzieł sztuki, kierunków myśli filozoficznej i kulturowych archetypów, literatury i obrzędów liturgicznych. |
|
|||
3700-AL-JK-I-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach poddamy krytycznej lekturze wybrane najważniejsze opracowania twórczości Jana Kochanowskiego, aby wydobyć z nich wyniki (wnioski, ustalenia) i poddać tę wiedzę ocenie, podsumowując w ten sposób dorobek dotychczasowej nauki. Składają się nań opinie zgodne, sprzeczne, kwestie zgłoszone do przyszłych studiów, i luki w badaniach. Zajęcia mają podwójny cel: dydaktyczny w postaci nabycia krytycznej wiedzy o dotychczasowych badaniach nad twórczością Kochanowskiego, oraz metodologiczny, polegający na uzyskaniu aktualnego kwestionariusza badawczego zebranego z analizy rzeczywistych badań. Zajęcia rozpoczynają cykl, który będzie kontynuowany w następnym semestrze, kiedy na warsztat weźmiemy następne opracowania, zaś wyniki ich analizy będziemy dodawać do wykazu opracowanego w tym semestrze. |
|
|||
3700-AL-JNRKJ-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przedstawia rozważania siedemnastowiecznych angielskich filozofów i poetów na temat źródeł, funkcji i kondycji języka oraz potrzeby jego gruntownej reformy, która najwyraźniej manifestuje się w utopijnych projektach języka uniwersalnego Miał być remedium na pomieszanie języków i niedoskonałość ludzkiej mowy. Podjęty zostaje również temat poszukiwania idealnego języka poezji (zwłaszcza poezji świętej), zdolnego do od-tworzenia upadłego świata i wznoszącego się ponad ruiny znaczeń. |
|
|||
3700-CS1-JNAH2-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, którzy ukończyli podstawowy kurs języka nahuatl i oferuje możliwość kontynuacji nauki. Nahuatl, zwany czasem „łaciną Nowego Świata” jest jednym z najważniejszych języków tej części świata. Powstał w nim największy na kontynencie amerykańskim korpus tekstów pisanych w okresie XVI-XVIII wieku, a liczne warianty tego języka pozostają w użyciu do dziś. W trakcie zajęć uczestnicy pogłębią wiedzę na temat gramatyki i słownictwa języka nahuatl umożliwiającą lekturę oryginalnych tekstów – relacji historycznych, dokumentacji związanej z różnymi aspektami życia oraz literatury indiańskiej. Część zajęć poświęcona jest lekturze dokumentów piktograficzno-alfabetycznych i nauce podstaw paleografii. |
|
|||
3700-CS1-JNAH1-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs obejmuje systematyczną naukę dawnego języka nahuatl (azteckiego), jednego z najważniejszych języków Nowego Świata. Powstał w nim największy na kontynencie amerykańskim korpus tekstów pisanych w okresie XVI-XVIII wieku, a liczne warianty tego języka pozostają w użyciu do dziś. W trakcie zajęć uczestnicy poznają podstawy gramatyki i słownictwa umożliwiające tłumaczenie tekstów źródłowych z okresu kolonialnego. Teksty oryginalne – relacje historyczne, dokumentacja związana z różnymi aspektami życia oraz literatura indiańska – będą wprowadzane (najpierw w formie zaadaptowanej, później w wersji oryginalnej) już od pierwszego semestru nauki. |
|
|||
3700-FN-1-NJSGR-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs języka starogreckiego (dialekt attycki) skierowany przede wszystkim do osób uczących się także nowogreckiego, bądź zainteresowanych tymi językami. Plan kursu zakłada także wprowadzenie elementów językoznawstwa, a także – dodatkowo – ciekawostek z kultury i historii starożytnej Grecji. |
|
|||
3700-FN-NJSGR-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs języka starogreckiego (dialekt attycki) skierowany przede wszystkim do osób uczących się także nowogreckiego, bądź zainteresowanych tymi językami. Plan kursu zakłada także wprowadzenie elementów językoznawstwa, a także – dodatkowo – ciekawostek z kultury i historii starożytnej Grecji. |
|
|||
3700-AL-JW-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs obejmuje systematyczną naukę języka wymysiöeryś (wilamowskiego). To poważnie zagrożony język germański, który jest używany jedynie w mieście Wilamowice. Do drugiej wojny światowej był on podstawowym narzędziem komunikacji mieszkańców miasteczka. W okresie stalinowskim jego użycie było zabronione, czego konsekwencją był drastyczny spadek liczby użytkowników. W ostatnich latach dzięki działaniom lokalnej społeczności, wspartym przez Wydział „Artes Liberales” sytuacja socjolingwistyczna języka wymysiöeryś poprawia się. Celem zajęć jest opanowanie języka wilamowskiego w stopniu Komunikatywnym oraz poznanie historii jego użytkowników. |
|
||||
3700-AL-KMLB-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony analizie dramatu Lorda Byrona w nawiązaniu do źródeł biblijnych, Raju utraconego Johna Miltona i dziewiętnastowiecznej historii naturalnej (geologia, paleontologia). |
|
|||
3700-AL-KDS-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest pokazanie jak od 150 lat teoria ewolucji wpływa na kulturę popularną, a zwłaszcza inspiruje twórców literatury fantastycznej Podczas zajęć będziemy czytać zarówno teksty literackie z przełomu 19. i 20. wieku (Herbert George Wells, Arthur Conan Doyle) jak i utwory dwudziestowiecznych pisarzy sięgających niekiedy po konwencję science fiction (Kurt Vonnegut, Doris Lessing, William Golding). Omówimy także przykładowe fantazje twórców literatury neowiktoriańskiej (John Fowles, John Darnton, Tracy Chevalier). Kontekstem dla naszych rozważań będą poświęcone teorii ewolucji i biografii jej twórcy teoretyczne teksty pisane od lat 70. ubiegłego wieku autorstwa m.in. Billa Brysona, Richarda Dawkinsa i Edwarda O Wilsona. |
|
|||
3700-AL-KHS-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem, czy stanowią one jej część. |
|
|||
3700-CS-K-KKH-23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium na temat klasyki kina hiszpańskiego. Próba analizy społeczeństwa hiszpańskiego i zmian w nim zachodzących w latach 50-60. XX wieku na podstawie najważniejszych obrazów kinematografii hiszpańskiej tego okresu. |
|
|||
3700-FN-KKB-23-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Główna problematyka wykładu polega na sprecyzowaniu kultury bizantyńskiej wedle najważniejszych parametrów, wyznaczających jej funkcjonowanie, odrębność, a zarazem ciągłość w rozwoju dziedzictwa antycznego i kategorii myśli świata grecko-rzymskiego. W ramach wykładu tradycja bizantyńska zostanie rozpatrzona w świetle kluczy kulturowych, którymi są takie dziedziny jak: teologia i filozofia wschodniochrześcijańska, myśl polityczna i semantyka władzy, bizantyńska paideia, trwanie dziedzictwa antycznego, sztuka i liturgia, mistyka, relacja Wschód-Zachód, oraz żywotność tradycji bizantyńskiej w dniu dzisiejszym |
|
|||
3700-FN-KKB-24-OG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Główna problematyka wykładu polega na sprecyzowaniu kultury bizantyńskiej wedle najważniejszych parametrów, wyznaczających jej funkcjonowanie, odrębność, a zarazem ciągłość w rozwoju dziedzictwa antycznego i kategorii myśli świata grecko-rzymskiego. W ramach wykładu tradycja bizantyńska zostanie rozpatrzona w świetle kluczy kulturowych, którymi są takie dziedziny jak: teologia i filozofia wschodniochrześcijańska, myśl polityczna i semantyka władzy, bizantyńska paideia, trwanie dziedzictwa antycznego, sztuka i liturgia, mistyka, relacja Wschód-Zachód, oraz żywotność tradycji bizantyńskiej w dniu dzisiejszym |
|
|||