Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego)

Jednostka: Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
2024 - Rok akademicki 2024/25
2025Z - Semestr zimowy 2025/26
2025 - Rok akademicki 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2024Z 2024L 2024 2025Z 2025
4001-ISLAFR-OG brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This course will explore the archaeological evidence of Islamic North Africa from the advent of Islam to the Ottoman era. Our focus will be on the region's internal dynamics, transformations, and external interactions. Within a broader historical context, we will examine the material culture, urban development, religious, military, and civil architecture, as well as trade networks and interconnections. The course will emphasize the intricate and far-reaching relationships that characterized North Africa and the Mediterranean during this period. Students will explore how Islamic civilization shaped and was shaped by North African societies, with a focus on key archaeological sites and artifacts.

Strona przedmiotu
4001-ARCHDOM-OG brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Domostwo jest najmniejszą identyfikowalną archeologicznie jednostką społeczną określaną najprościej jako współzamieszkująca ze sobą grupa osób. Ciągły rozwój metod archeologicznych umożliwia coraz to dokładniejsze poznanie życia domostw, które stało się niezwykle ważne w badaniach nad funkcjonowaniem dawnych społeczności.

Podczas zajęć omówione będą metody i założenia archeologii domostwa oraz problemy badawcze, których rozwiązanie jest możliwe dzięki rozwojowi tej dziedziny. Omawiane przykłady archeologicznych badań nad domostwem będą pochodzić z różnych lokalizacji geograficznych, jednak w dużej mierze z obszaru doliny środkowego Nilu.

Strona przedmiotu
4001-ARZ-OG brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przez ponad dziesięć wieków armia rzymska przechodziła szereg zmian i reform, często fundamentalnych, które wpływały na jej skuteczność bojową oraz przede wszystkim - organizację. Dzięki niej nie tylko podbijano nowe terytoria, ale również zabezpieczano granice Imperium, pacyfikowano buntującą się ludność oraz utrzymywano porządek. Jednak lista zadań wykonywanych przez wojsko była znacznie dłuższa i obejmowała także utrzymywanie linii zaopatrzeniowych, rozwój infrastruktury, udział w projektach budowlanych, w tym również cywilnych itd. Nawet po zakończeniu służby, poprzez nadawanie ziemi na nowo podbitych obszarach, wojskowi weterani stanowili ważny element procesu romanizacji ludności autochtonicznej. Jednocześnie, pod względem bojowym armia rzymska z całą pewnością częstokroć ustępowała innym formacjom świata starożytnego, o czym świadczą wcale nierzadkie porażki w bitwach lub nawet kampaniach wojennych. Co zatem stało za jej skutecznością, która zapewniła potęgę Rzymowi?

Strona przedmiotu
4001-DIPAST-OG brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

The subject of the course is advanced documentation methods belonging to a relatively new and currently widely developed and popular specialisation among many researchers - digital archaeology. Digital archaeology generally involves the implementation of modern technologies and tools in field and laboratory research to increase the accuracy and quantity of information while speeding up data collection.

Strona przedmiotu
4001-STATR2-OG brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia mają pomóc uczestnikom, studentom kierunków humanistycznych, w zrozumieniu co tak naprawdę robią używając metod statystycznych i w jaki sposób mogą interpretować otrzymane wyniki. Nacisk będzie położony na odpowiedni dobór lub ocenę próby, oraz na krytyczne podejście do wnioskowania statystycznego. Podstawą jego skuteczności jest zastosowanie metod prostych, ale w pełni rozumianych przez autora.

Wykorzystanie popularnego pakietu R, dostępnego za darmo, pozwoli na niemal całkowite uwolnienie się od formuł matematycznych, dla większości studentów stanowiących barierę nie do przebycia. Da im to również dobry punkt wyjścia do własnych poszukiwań, jako że pakiet ten znajduje zastosowanie w analizach o bardzo różnym stopniu komplikacji.

Strona przedmiotu
4001-RZARCH-OG brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Głównym tematem zajęć będą techniki budowy (teichologia) oraz obrony (poliorketyka) fortyfikacji rzymskich w I-III wieku n.e. wznoszonych przede wszystkim dla założeń wojskowych. Przedstawiona zostanie zarówno geneza, jak i ewolucja dzieł obronnych. Omówiona zostanie także problematyka materiałów źródłowych, w tym: archeologicznych, pisanych i ikonograficznych; oraz metodologia ich analizy, formułowania wniosków badawczych, a także dokonywania własnych interpretacji. Na podstawie omówionych przykładów uczestnicy analizować będą czynniki determinujące ich wygląd, plan lub zastosowane materiały budowlane. Innym elementem prowadzonych rozważań będą stanowiły możliwe pozamilitarne funkcje struktur obronnych oraz sposób ich postrzegania przez budowniczych i potencjalnych najeźdźców.

Strona przedmiotu
4001-APW-OG brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wschodnia Arabia w czasach przedhistorycznych była istotnym obszarem z wysokorozwiniętym społeczeństwem pośredniczącym w kontaktach między cywilizacjami Mezopotamii, Iranu i Doliny Indusu. W tym okresie region ten znany jest pod nazwami Magan (południowa część) i Dilmun (północna część). Pierwsza z krain była słynna z wydobycia i handlu miedzią, natomiast druga pełniła kluczową rolę w wymianie handlowej. W epoce żelaza udomowienie wielbłąda i rozwój systemu irygacji wpłynęły na intensyfikację osadnictwa i handlu oraz rozwoju rolnictwa. Zajęcia obejmują okres od początków epoki brązu do końca wczesnej epoki żelaza (IV w. p.n.e.) i koncentrują się na społeczeństwach Arabii południowo-wschodniej (dzisiejszy Oman, ZEA, Bahrajn), ich strukturze społecznej, kulturze materialnej oraz relacjach z sąsiednimi cywilizacjami. Celem zajęć jest zrozumienie roli tego regionu w kształtowaniu się cywilizacji Bliskiego Wschodu.

Strona przedmiotu
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)